En løbetur forebygger de skøre knogler

Ny forskning viser, at det er muligt at forebygge knogleskørhed. Recepten: Masser af motion og mindre sofa.

Løb en tur, hop op på cyklen eller find rulleskøjterne frem. Det er opskriften, hvis du vil bekæmpe knogleskørhed. Fysisk aktivitet i alle afskygninger er nemlig med til at forebygge, at knoglerne skvatter sammen.

Det viser resultaterne af et studie, som europæiske forskere fra blandt andet Danmark står bag. Nøglen til den nye viden er et bedre kendskab til energimolekylet kaldet ATP, forklarer klinisk professor Peter Schwarz.

- Når man udfører en fysisk aktivitet, så der bliver frigjort ATP, stimulerer man samtidig nydannelse af knoglen og dermed også bevarelsen af knoglen, forklarer Peter Schwarz.

Han leder Forskningscenter for Aldring og Osteoporose ved Glostrup Hospital og Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, KU.

Det har længe været kendt, at motion forebygger knogleskørhed, og med de nye resultater ved man hvorfor.

Studiets resultater kan både bruges på kort og langt sigt, forklarer han. Først og fremmest bliver det nemmere at rådgive patienter med knogleskørhed med den nye viden. Men resultaterne kan også være med til at bane vejen for fremtidig forskning.

- Selvom der desværre er lang vej endnu, er resultaterne med til, at vi i fremtiden kan rette vores forskning mod udviklingen af lægemidler. Det kan give anledning til bedre behandlingsformer på længere sigt, forklarer han.

Men der er ingen grund til, at de ældre patienter bliver siddende i sofaen, indtil der er udviklet en medicinsk behandlingsform, understreger han.

- Al aktivitet er positiv, fordi den frigør ATP. Dermed bevarer den 90-årige også sit knoglevæv bedre ved at gå rundt i sin stue frem for at sidde stille.

/ritzau/