En kvart million danskere ignorerer den digitale post

Grupper af unge, ikke-dansktalende og ressourcesvage borgere åbner ikke brevene i deres digitale postkasser. Digitaliseringsstyrelsen er klar med flere initiativer til hjælp.

De fleste danskere har været inde i deres digitale postkasse for at tjekke mail fra kommunen, hospitalet eller Skat. Men 246.000 borgere har stadig ulæst post og har heller ikke åbnet deres digitale postkasse, efter at ordningen med, at al post fra det offentlige sendes digitalt, trådte i kraft 1. november 2014. Det skriver Berlingske.

Af den kvarte million har cirka 172.000 slet ikke klikket sig ind på deres digitale postkasse. De resterende 74.000, der mangler at åbne deres virtuelle breve, har angivet email eller SMS, hvor de er blevet kontaktet om, at de har ulæst post. Det er en sammensat gruppe mennesker, men den omfatter blandt andet unge under 18 år, ikke-dansktalende samt ressourcesvage borgere, oplyser Helle Junge Nielsen, der er kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.

»Mange modtager lønsedler, men det er ikke nødvendigvis sådan, at man som borger har behov for at gå ind at se sin lønseddel hver måned. Så man kan altså godt have modtaget noget post og have orienteret sig om, hvad det er for noget uden at have været inde at åbne den,« siger hun.

De borgere, der ikke har åbnet deres digitale post, er alle blevet gjort opmærksom på det pr. brev.

Helle Junge Nielsen fortæller, at Digitaliseringsstyrelsen er klar med flere initiativer, der blandt andet skal hjælpe de sidste unge med at få tjekket deres digitale breve. Eksempelvis vil styrelsen prøve at nå de unge på Facebook.

»Her bliver de mindet om, at de får posten fra det offentlige digitalt, og at de skal huske at indtaste emailadresse og mobilnummer, så de får besked, når der er ny post,« siger hun til Berlingske.'

En af grundene til, at folk ikke åbner deres digitale post, er, at NemID er for besværlig, påpeger Jesper Bull Berger, der forsker i brugerdreven IT-innovation på Roskilde Universitet.

»Det kræver simpelthen for meget indtastning, klik og koder til, at det opvejer den potentielle gevinst ved at se, om der er noget vigtigt post,« siger han.

»Det er uheldigt, at det blandt andet er de svage borgere, der ikke ser deres post, da det netop kan få alvorlige konsekvenser for dem,« mener Jesper Bull Berger. Det er Søren Skaarup, der har skrevet en ph.d. om digital forvaltning ved Syddansk Universitet, enig i.

»En hel grundlæggende udfordring ved digital post er, at den ikke trænger sig på i vores hverdag, som et fysisk brev gør og dermed er vanskeligere at integrere,« siger han.

Søren Skaarup forklarer, at de unge sagtens kan forstå teknologien, men ikke forstår bureaukratiet. Han mener derfor, at man skal nå dem gennem deres netværk.

»Hvis man skal nå dem, skal man gøre det gennem deres forældre. Og så skal man bruge mobilteknologier, som for eksempel app,« siger han.

Alle borgere blev sidste år automatisk tilmeldt Digital Post, hvis de ikke søgte og fik fritagelse. 4,2 millioner danskere er tilmeldt, mens en halv million er fritaget.