Ellegaard undsiger spionanklaget

Den tidligere chef på dagbladet Information, Lasse Ellegaard, vil ikke se avisens daværende redaktion »trukket gennem sølet« af anklagerne mod avisens tidligere medarbejder Jørgen Dragsdahl.

Tidligere journalist på dagbladet Information Jørgen Dragsdahl, der af historieprofessor Bent Jensen beskyldes for at have været spion, fortav væsentlige oplysninger om sine møder med en KGB-agent i Wien for sin daværende chef, ansvarshavende chefredaktør Lasse Ellegaard, og Informations reporter på sagen, Per Knudsen.

Lasse Ellegaard, der i dag er korrespondent for dagbladet Politiken, har nøje fulgt de genopblussede anklager mod Dragsdahl siden de blev offentliggjort af professor Bent Jensen i Jyllands-Posten søndag.

Med hidtil hemmelige dokumenter hos Politiets Efterretningstjeneste, PET, som kilde, anklagede Bent Jensen Dragsdahl for at have virket som påvirkningsagent for KGB, der skulle have benævnt Dragsdahl som deres agent »nummer 1« i Danmark.

Oplysningen om, at Dragsdahl ved møder med en KGB-agent i Wien foretog sig ting, som han selv nu har beskrevet som »uforenelige« med jobbet som journalist, er ny for Lasse Ellegaard. Da agentanklagerne mod Dragsdahl blev rejst første gang i 1992 af Ekstra Bladet, bad Ellegaard ellers Dragsdahl om at fortælle alt, hvad han havde foretaget sig sammen med sovjetiske ambassadefolk.

»Jeg kan se på de svar, han giver nu, at han fortav væsentlige ting for mig, selv om jeg gik hårdt til ham dengang. Jeg skrev mange ledere i Information, hvor jeg gik hårdt til Ekstra Bladet, og derfor var det selvfølgelig vigtigt for os at vide, hvad han var blandet ind i. Men da var han altså, kan jeg nu se, ret karrig med, hvad han fortalte os«, siger Lasse Ellegaard og fortsætter:

»Hvis jeg havde vidst dengang, hvad der er kommet frem nu, så havde jeg ikke forsvaret ham på samme måde som jeg gjorde dengang.«

Timer i krydsforhør
Jørgen Dragsdahl erindrer i dag ikke i detaljer, hvad han fortalte sine daværende chefer. »Men jeg var i mange timers krydsforhør hos Lasse Ellegaard og Per Knudsen, også om mange ting, som ikke er kommet offentligt frem, men som PET i allerhøjeste grad var informeret om,« siger Dragsdahl.

Aktiviteterne, der var »uforenelige« med journalistjobbet, bestod ifølge Dragsdahl i forsøg på at presse sovjetmyndighederne til at give hans daværende kone udrejsetilladelse fra Sovjetunionen.

Lasse Ellegaards anklager mod Dragsdahl for at have fortiet oplysninger kommer efter et interview i dagbladet Information, hvor Dragsdahl bekræfter og forklarer møderne i Wien, men stadig fastholder tavshed om, hvordan det i sidste ende lykkedes at få den daværende hustru ud af Sovjetunionen.

»Der er nogle ting, hvor Dragsdahl siger, 'det kan jeg ikke svare på af hensyn til nulevende personer'. Der er altså stadigvæk knas i den, ikke«, lyder Ellegaards kommentar.

Han vil ikke finde sig i, at professor Bent Jensen inddrager Informations daværende redaktion i anklagerne mod Dragsdahl.

»Bent Jensen slæber jo hele Informations redaktionelle eksistensgrundlag gennem sølet, og det protesterer jeg imod.«

Per Knudsen husker ikke, om Dragsdahl oplyste om KGB-møderne i Wien. Men det er også nyt for Per Knudsen, at Dragsdahl nu selv kalder sine forbindelser med sovjetiske ambassadefolk for »uforenelige« med hvervet som journalist

Ifølge Lasse Ellegaard var det en skuffelse, at Dragsdahl dengang accepterede et forlig med Ekstra Bladet, som betalte ham en erstatning på 125.000 kroner. Men den udlægning kan andre kilder ikke bekræfte. Tværtimod oplyser Informations adm. direktør Henrik Bo Nielsen, at muligheden for forlig blev forelagt for Dragsdahl af Informations egen advokat, mens Ellegaard stadig var chefredaktør.

Dragsdahl sagde nej og skiftede til en anden advokat for egen regning. Men i sidste ende blev resultatet forlig med Ekstra Bladet, som måtte betale 125.000 kr. i godtgørelse og 140.000 kr. i sagsomkostninger.