Elevformand: Røv til bænk-undervisning er skidt for drengene

Formanden for Danske Skoleelever efterlyser mere varieret undervisning, der taler til drengene i folkeskolen. Det kan mindske forskellen på drenge og pigers karakterer, mener Miranda Dagsson.

Læs mere
Fold sammen

Røv til bænk-undervisning er ikke vejen til gode karakterer for drengene i landets folkeskoler. Det mener formanden for Danske Skoleelever, Miranda Dagsson, der ærgrer sig over, at karakterkløften mellem drenge og piger er vokset de seneste år.

»Jeg tror, det skyldes, at vi har alt for meget røv til bænk undervisning, og alt for mange drenge bliver ikke ramt af at sidde ved tavlen. De efterspørger mere varieret undervisning og vil gerne arbejde mere med hænderne. Det er det, jeg tror, vi mangler for at få rykket drenge opad sammen med pigerne,« siger hun.

Drengenes karakterer i dansk og matematik er samlet set blevet dårligere end pigernes, viser en ny analyse fra tænketanken Kraka ifølge Politiken. Hvor pigernes karaktergennemsnit i 2008 var 0,5 karakterpoint foran drengenes i de to fag, var karakterkløften i 2013 øget til 0,8.

Miranda Dagsson glæder sig dog over, at folkeskolereformen lægger op til mere varieret undervisning og håber på, at det kan vende statistikken.

»Det kan være et godt skridt på vejen til måske at ramme lidt flere drenge, hvilket er et meget fint mål i sig selv, når der er mange, som af en eller anden grund falder bagud i forhold til pigerne,« lyder det.

Analysen viser også, at drengene vil have større problemer med at leve op til de karakterkrav, som bliver diskuteret af politikerne i forhandlingerne om gymnasiereformen. Men medmindre adgangskravet bliver meget højt - formanden nævner et 7-tal i dansk og matematik - så har hun ikke store bekymringer på det punkt.

»Jeg frygter ikke en voldsom skævvridning i forhold til fordelingen af drenge og piger på gymnasiet, medmindre det her karakterkrav bliver absurd højt,« siger Miranda Dagsson.