Eleverne: Vi ved simpelthen ikke, hvad reformen går ud på

Elever møder mandag nervøse ind til første skoledag med den nye reform. Spændende, lyder det fra skoleelevernes formand, som dog efterlyser mere information om reformen.

Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kaare Smith

En ny hverdag er skudt i gang med skolereformen, der møder virkeligheden for første gang mandag. Formanden for Danske Skoleelever, Miranda Dagsson, synes, det er spændende, at dagen endelig er kommet - der er bare ét men på hendes læber:

»Det dårlige ved reformen er, at vi har en masse elever, der møder ind og er super nervøse, fordi de simpelthen ikke ved, hvad den er nye skoledag kommer til at gå ud på,« siger Miranda Dagsson.

Ifølge skoleelevernes formand har eleverne ikke været informeret godt nok. Selvom skoleskemaerne til formandens glæde nu lover mere bevægelse og mere motiverende undervisning, og at der med reformen følger høje mål om, at alle skal blive så dygtige, de kan, så er der stadig meget at gøre for at få eleverne til at forstå ændringerne i hverdagen.

»Vi skal have nogle skoleledere, der fortæller deres lærere, at de skal ned i klasselokalerne og snakke med os. Vi elever skal bare være informeret meget, meget bedre, end vi er i dag,« siger hun og tilføjer, at det er vigtigt, at eleverne får indflydelse på reformen og kan være med til at udvikle den.

Elevrådene på den enkelte skole skal derfor være med på råd, mener elevformanden.

»Hvad virker? Hvordan vil eleverne gerne bevæge sig? Sådan så reformen ikke kun kommer til at være lavet af kommunalfolk og politikere, men også eleverne, som jo er hverdagens eksperter,« siger Miranda Dagsson.