Elever savner disciplin i skolen

Der er brug for mere disciplin i skolen, så der sikres respekt omkring lærerne, mener eleverne. Skal det blive en realitet, er flere forældre nødt til at træde i karakter, lyder det fra minister, lærere, skoleledere og forældrene selv.

Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere

Der er brug for mere disciplin i landets klasselokaler, og det skal være slut med, at læreren er nødt til at råbe om kap med de larmende elever for at få ro.

Sådan lyder det fra Danske Skoleelever i kølvandet på en Gallup-undersøgelse i mandagens Berlingske, der viser, at hver fjerde forælder mener, at det halter med elevernes respekt for lærerne.

»Vi er enige i, at vi har et autoritetsproblem i skolen. Eleverne har fået mindre og mindre respekt for deres lærere, og lærerne er blevet mere og mere stille og rolige - så ja, der er et klart problem,« siger Silke Fogelberg, formand for Danske Skoleelever.

»Jeg mener bestemt ikke, at vi skal tilbage til den sorte skole, hvor man får én over nallerne, hvis man ikke gør, hvad der bliver sagt, men vi bliver nødt til at have mere disciplin i folkeskolen,« uddyber elevernes formand.

Silke Fogelberg mener, at ansvaret for den manglende disciplin kan placeres flere steder.

»Vi har det klassiske eksempel med læreren, der kommer med sin kaffe og kopiark fem minutter for sent og beklager sig over, at vi ikke har fundet vores ting frem. Så sidder man der og tænker: »For det første kommer du for sent, og for det andet ved vi ikke, hvad vi skal gå i gang med«. Der skaber det altså en større respekt, hvis læreren er der til tiden og er forberedt,« siger Silke Fogelberg og kigger også indad:

»Vi elever har også selv et enormt ansvar for at gøre noget ved problemet.«

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) ser til gengæld mod forældrene, som i hendes øjne har et stort ansvar.

»Det er vigtigt, at forældrene fortæller deres børn, at når læreren giver nogle faglige retninger for undervisningen, så skal man lytte og følge med. For er der uro og mistrivsel i klassen, så kommer fagligheden og indlæringen heller ikke til at fungere,« siger hun.

Lærerne peger også på forældrene:

»Det er vigtigt, at eleverne, når de kommer i skolen, er klar over, at der er nogle andre normer, end når de er derhjemme. Det er vigtigt, at forældrene gør deres børn klart, at det er en anden rolle, man spiller i et klassefællesskab med 25 andre, end når man sidder derhjemme omkring spisebordet,« siger formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen.

Tilsvarende toner lyder fra Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen.

»Vi skal sikre os, at forældrene forstår respekten for den langstrakte proces, det er at gå i skole. Vi kan ikke levere ti års succes hver eneste dag. Der vil være gode dage og mindre gode dage. Der vil opstå noget i løbet af et frikvarter eller en time, som er lidt træls, men det går over,« siger han og uddyber:

»Man skal lære sine børn at sige pyt. Man skal ikke hænge sig for tungt i småting - man skal ikke ringe til skolen hver eneste gang, der er en detalje.«

Claus Hjortdal understreger, at skolerne også skal blive bedre til at drage nytte af den viden, som forældrene har om det enkelte barn.

Forældrene er enige i, at de spiller en afgørende rolle - især i forhold til at skabe respekt om læreren derhjemme.

»Vi har en rolle i at få forklaret vores børn, at læreren er en person, som man skal have respekt for - ligesom man skal have respekt for andre voksne. Børnene skal også have respekt for deres fodboldtræner og naboen, når de siger noget,« siger formand for Skole og Forældre Mette With Hagensen.