Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
I kampen mod eksamenssnyd lægger et bredt felt af politikere samt gymnasielærerne nu op til at overvåge elevernes computere, mens eksamen står på.
Flere partier åbner for at benytte overvågningsprogrammer, der installeres på computerne til eksamen og fjernes efterfølgende.
Programmerne kan afsløre, om eleverne bevæger sig ind på forbudte hjemmesider eller kommunikerer med andre uden for eksamenslokalet, mens prøven står på, og bruges i dag på flere universiteter samt enkelte gymnasier.
Politikerne lægger nu op til, at overvågningsprogrammerne skal bruges som en landsdækkende løsning på gymnasierne for at forhindre snyd.
Er det en god idé at overvåge elevernes aktiviteter på computeren, mens eksamen står på? Berlingske har besøgt Nørre Gymnasium i København og spurgt tre elever, hvad de synes om forslaget.
Marie Rosa Dietz, 3.w
»Der er ikke noget galt i overvågning, for man skal ikke snyde til eksamen. Men jeg synes, at de først skal introducere det for de nye elever i 1.g, som ikke har været oppe til eksaminer i gymnasiet endnu. Vi, der har gået i gymnasiet i nogle år, har været vant til, at der ikke har været overvågning, så for os ville det nok være en ubehagelig oplevelse, hvis det pludselig blev indført.«
»Jeg er selv en smule eksamensangst, og det er flere af mine klassekammerater også, og sådan et overvågningsprogram kunne godt gøre os mere nervøse. Men jeg synes, det er fair nok og en god forberedelse til universiteterne.«
Johannes Ekensteen Jøhncke, 3.b
»Jeg er generelt rimeligt meget imod overvågning. Men i dette tilfælde synes jeg, det virker ret harmløst, fordi det afinstalleres efter eksamen og kun virker i den periode, man er til eksamen. Så jeg kan ikke se, at det skulle være andet end et positivt tiltag.«
»Gymnasiet i dag er så præget af strategisk tænkning og præstationspres, fordi vi ved, vi skal have et højt karaktergennemsnit for at kunne læse videre, og derfor fylder snak om snyd en del. Man burde ændre mere fundamentalt ved den præstationskultur og det karakterræs, der er i gymnasiet i dag. Hvis man gjorde det, ville der ikke være behov for overvågning.«
Anna Johanne Nielsen, 3.b
»Vi elever ved vi godt, hvilke sider vi må gå ind på, og det gør ikke noget, hvis et program holder øje med, at vi kun går ind på de sider, vi har fået tilladelse til. De skal bare ikke gå ind og tjekke alt det, vi har liggende på computeren.«
»Snyd fylder rigtig meget på gymnasiet, for allerede i 1.g. har vi et langt forløb, hvor vores lærere for eksempel fortæller, hvad plagiat er. Hvis vi laver plagiat, får vi sedler med hjem til forældrene og sådan noget. Vores gymnasium går rigtig meget op i det, og det fylder meget.«