Elever er »rigtig, rigtig ærgerlige« over PISA-resultater

Det er ikke betryggende, at danske elever klarer sig dårligere i matematik, mener Danske Skoleelever, som sætter sin lid til skolereformen.

ARKIVFOTO 2007 af læsning i folkeskolen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Steffen Ortmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De danske skoleelever er ifølge den nyeste PISA-undersøgelse for 2012 fortsat dårligere til matematik, og det er »rigtig, rigtig ærgerligt«, lyder det fra Danske Skoleelevers formand, Agnete Vienberg Hansen.

»Det er vildt, at vi er blevet dårligere til det her fag. Men det overrasker mig ikke, at det netop er matematik, for det er et fag, vi ikke har haft ret megen nytænkning i inden for de seneste år. Det er meget ubetryggende for mig at vide, at det er mig og mine klassekammerater - dem, jeg skal studere med og arbejde sammen med senere - der er så dårlige til matematik,« siger elevformanden.

I den netop offentliggjorte PISA-undersøgelse, der har fokus på matematik, ligger Danmark med sine 500 point lige over OECD-gennemsnittet på 494 point i matematik, men de danske elever er gået markant tilbage siden 2003, hvor PISA sidst havde fokus på matematik i sin undersøgelse. Her lå scoren nemlig på 514 point.

»Jeg håber, at matematiklærere rundt omkring i landet tager de her resultater til sig og prøver at tænke over, hvad de kan gøre for at forbedre deres egen undervisning. Det vil den kommende folkeskolereform forhåbentlig hjælpe med,« siger Agnete Vienberg Hansen, der efterlyser mere fokus på matematik hos både skolelærere og -ledere.

Mens de danske elever klarer sig dårligere i matematik, er niveauet i læsning og naturfag stort set uændret, og Danmark ligger på det gennemsnitlige niveau for OECD-landene. Undersøgelsen viser også, at gruppen af dygtige elever i den danske folkeskole er skrumpet, og det er Agnete Vienberg Hansen bekymret over.

»Det er forfærdeligt, at vi har rigtig få meget dygtige elever. Der skal vi med reformen virkelig ind og tænke over, hvad vi kan gøre for at understøtte dem. Her er niveaudeling og holddeling efter min mening nogle af løsningerne. Der er rigtig mange muligheder for at understøtte de fagligt stærke elever med reformen - vi skal bare gribe dem,« siger hun.

Har du spørgsmål til PISA-undersøgelsen? I morgen, onsdag kl. 12, har du på b.dk chancen for at stille spørgsmål direkte til professor Niels Egelund, når han liveinterviewes af Berlingske-journalist Bodil Jessen. Du kan også sende dit spørgsmål på forhånd til boj@berlingske.dk.