Ekstra busser skal kompensere for manglede letbane

Søndag skulle færre busser køre i Aarhus. Men ekstra busser sættes ind, for Letbanen er ikke klar.

Hvis Letbanen ikke kommer til at køre, vil Midttrafik sørge for at indsætte busser på ruten alligevel. Desuden vil Rejseplanen blive ændret til igen at foreslå busser i stedet for Letbanen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Buskøreplaner og Rejseplanen var gjort klart til, at letbanen i Aarhus ville komme til at køre søndag.

Tjekker man Rejseplanen lørdag, fremgår det ifølge TV2 Østjylland, at man kan rejse med Aarhus Letbane fra søndag. Desuden er der søndag en ny køreplan, hvor nogle busser erstattes helt af Letbanen, mens andre skifter ruter og nummer.

Men lørdag klokken 13 meddeler Midttrafik, at letbanen ikke kommer til at køre søndag.

Derfor vil der blive indsat ekstra busser, som skal erstatte, at nogle busser stopper med at køre på grund af letbanen. Desuden vil det i Rejseplanen blive tilføjet, at man skal med en bus i stedet for med letbanen.

Rute 87 vil erstatte letbanen, indtil den er drift. Den vil køre fra Park Allé til AUH Skejby med busser hvert kvarter.

»Skulle letbanen ikke køre fra den 17. december, indsætter vi busser fra Park Allé til Skejby Sygehus.«

»Rute 86 bliver ligeledes indsat mellem Nehrus Allé, Skejby Sygehus og Lystrup fra søndag, indtil letbanen åbner på strækningen,« sagde Mette Julbo, presseansvarlig hos Midttrafik til TV2 Østjylland, lørdag formiddag.

I en tale lørdag siger Aarhus' borgmester, Jacob Bundsgaard, at han ikke ved, hvornår letbanen kommer til at køre. Det bliver ikke i denne uge, som det ellers tidligere var meldt ud, at det muligvis kunne blive, lyder det.

Åbningen af letbanen er blevet forsinket med flere måneder. Oprindeligt skulle de første passagerer køre med 23. september.

Det måtte dog aflyses dagen før, da letbanen og selskabet, der skal drive den, Keolis, ikke havde fået de nødvendige sikkerhedsgodkendelser fra Trafikstyrelsen.