Eksperter til forældre: Betal for apps til dit barn

De fleste forældre lader kun deres børn downloade apps, der er gratis. Men den indstilling bør forældre ændre, lyder det fra eksperter.

De fleste børn får kun lov til at downloade en app, hvis den er gratis. Men gratis apps indeholder mange reklamer og opfordringer til børn om at købe ekstra tilbehør i appen, og derfor bør forældre begynde at hive pengepungen op af lommen, siger eksperter. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Der findes to ting, som forældre går ekstra meget op i, når de skal downloade en app til deres barn: Om den indeholder elementer af vold, og om den er gratis. Det viser flere undersøgelser, der er lavet af forældres holdninger til børns digitale medier.

Men gratis apps er sjældent det bedste produkt for børnene, og derfor skal forældre i gang med at hive pengepungen op af lommen, lyder det nu fra eksperter.

»Forældre skal tænke sig grundigt om, inden de downloader en gratis app, for der følger som regel mange andre ting med. Nogle gange kan det bedre betale sig at betale otte eller 16 kroner for en app,« siger Stine Liv Johansen, der er medieforsker og børnesagkyndigt medlem i Medierådet for Børn og Unge.

Opråbet kommer på baggrund af en ny rapport fra Børns Vilkår, der viser, at 80 procent af alle forældre til børnehavebørn ikke har fokus på det kommercielle indhold, som børn støder på, når ser film eller spiller spil på internettet eller i apps.

Stine Liv Johansen, børnesagkyndigt medlem af Medierådet for Børn og Unge

»Forældre bør i højere grad tage stilling til, om det er det, de vil udsætte deres barn for«


Børn udsættes i dag langt tidligere for store mængder af reklamer, fordi de tidligere får adgang til internettet. Det kan påvirke børnenes holdninger og adfærd. Og det er især i de gratis apps, at reklameindholdet er højt,  lyder det fra Stine Liv Johansen.

»Man skal tænke på mobilen eller tabletten som barnets bogreol. Vil man fylde det med gratis glittede reklameaviser eller med velproduceret kreativt indhold?« siger hun.

Hun bakkes op af Camilla Mehlsen, der er selvstændig medieforsker og ekspert i børns brug af digitale medier.

»Forældre bør tænke over, om det er bedst at holde sig til de gratis apps. Hvis de er gratis, så bliver barnet et produkt for virksomheden bag appen, fordi virksomheden tjener penge på ekstra køb i appen eller på de reklamer, som målrettes børnene,« siger hun.

Stine Liv Johansen tilføjer, at de gratis apps sjældent er helt gratis. Det er som regel muligt at købe ekstra tilbehør, nye figurer eller andre tilkøb inde i appsne, og producenterne er dygtige til at nudge børn til at ville købe de ekstra ting, mener hun.

»Vi har hørt om det før, men vi ser bare, at det fortsætter. Derudover tror jeg simpelthen ikke, at forældre er helt klar over, hvor højt reklameindholdet er i de gratis apps. Så de bør i højere grad tage stilling til, om det er det, de vil udsætte deres barn for,« siger Stine Liv Johansen.