Ekspert: Stileøvelser i børnehaven nytter ikke

Ekspert vender tommeltotten ned til ministerforslag om ensretning af målsætninger for børnehaver.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ensrettede mål i daginstitutionerne kommer ikke til at gøre børnehavebørnene klogere op til skolestart. Ekspert i småbørnslæring frygter, at Troels Lund Poulsen og Benedikte Kiærs planer om at strømline målsætningerne for de danske børnehaver vil betyde en kedelig ensretning og tab af dynamik i børnehaverne:

- Der er en risiko for, at det bliver mindre sjovt at gå i børnehave. Jeg frygter, at det bliver mindre plads til de legende børn, hvis vi indfører mere snævre mål, siger Stig Broström, ph.d. fra Institut for Didaktik ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole (DPU).

I dagens udgave af Jyllands-Posten forklarer Undervisningsminister Troels Lund Poulsen (V) og Socialminister Benedikte Kiær (K), at alle landets 4500 døgninstitutioner skal have landsdækkende mål, som skal gøre børnene mere klar til at tage hul på 0. klasse i folkeskolen.

De forventer at fremsætte et forslag til afstemning i Folketinget til efteråret.

Stig Broström mener ikke nødvendigvis, at fagligheden vil følge med ensretningen:

- Børn på fire til fem år er ikke gearet til at have en mere voksen læring. Det duer ikke, hvis pædagogerne skal til at sætte sig ned og laver stileøvelser med børnene, siger han.

Det er endnu ikke fastlagt, hvad de konkrete mål kommer til at indebære. Det vil de to ministre lade eksperter om at vurdere, når planerne nærmer sig, siger Benedikte Kiær til Jyllands-Posten i dag.

Frygter mere papirarbejde

- Man kan også komme til at frygte, at flere mål og mere ensretning vil komme til at betyde mere papirnusseri i form af kontrol og evaluering, siger Stig Broström.

Der er i forvejen en række mål for de danske børnehaver, og i dag er de forskellige institutioner selv i stand til at bestemme, hvilke de vil fokusere på. Stig Broström frygter, at ensretningen også vil kommer til at betyde, at der kommer til at gå flere ressourcer til at evaluere de forskellige børnehavers indsats.

Stig Broström tilføjer, at målene i sig selv ikke behøver at være dårlige, men at der kunne være en masse andre ting, som kunne være ligeså vigtige at fokusere på.

Ikke den eneste tommelfinger ned

Forslaget fra de to ministre har i det hele taget fået en lunken modtagelse hos kommuner og regioner, og Socialdemokraterne mener ikke, at forslaget er en god idé. Forældrene ville heller ikke være med på legen.

Forældreorganisationen FOLA mener ikke, at daginstitutionerne skal varetage de faglige opgaver. Formand Lars Klingenberg siger til Berlingske, at:

- Der er den faglige læring, som foregår i skolen. Så er der den sociale, motoriske og sproglige læring, som sker i daginstitutionen. Det er forudsætningen for, at børnene kan lære noget i skolen.

Det er altså også opfattelsen hos DPUs Stig Broström:

- Efter min bedste vurdering er det hverken, hvad pædagoger, forældre eller børn har brug for.