Ekspert roser hjælp til elever

Professor Niels Egelund mener, at forsøget med at hjælpe skoleelever fra ikke-boglige hjem vil virke. Skolelærerne gør flere gode ting i dag, men indsatsen kan blive bedre.

De danske skolelærere gør allerede i dag meget for at hjælpe elever fra ikke-boglige hjem, men arbejdet kan gøres bedre med en mere målrettet indsats for at udligne den sociale arv.

Det siger Niels Egelund, der er professor i specialpædagogik og ansat ved Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet. Han roser et nyt forsøg, der over de næste tre år skal hjælpe elever landet over, hvis forældre har en begrænset uddannelse.

»Det er dejligt, at vi i Danmark for første gang prøver at gøre noget systematisk og følge op på det, så vi får syn for, hvad der virker,« siger Niels Egelund.

Forsøget, der har fået 35,6 millioner kroner fra Undervisningsministeriet i ryggen, fokuserer på tre hovedelementer: Vejledning, samarbejdsbaseret læring samt tilbagemelding og opfølgning.

Niels Egelund mener, at alle tre indsatsområder vil gøre en forskel. Særligt punktet med samarbejdsbaseret læring bliver allerede brugt på flere skoler. Men ikke målrettet nok, påpeger han.

»Vi ved, at mange lærere bruger det. Men man gør det i en periode, og så går man væk fra det igen,« siger professoren.

Ifølge Niels Egelund vil projektet også kunne virke, efter det udløber i 2018.

»Pengene skal primært bruges på at følge op på, hvad der sker i skolerne. Men det er metoder, som ligger der i forvejen, og de fleste skoler har seks-syv procent af ressourcerne sat af til supplerende undervisning og anden faglig støtte. Og det er det, man skal bruge på en systematisk måde fremover. Så det er ikke spørgsmål om, at når forsøget er slut, så kan man ikke gøre mere, fordi der ikke er flere penge,« siger han.