Ekspert: Mette Frederiksens hotline er symbolpolitik

Når beskæftigelsesminister Mette Frederiksen opretter en hotline, som skal hjælpe virksomhederne med at skaffe arbejdskraft, ligner det mest af alt signalpolitik, mener professor.

Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen. Fold sammen
Læs mere
Foto: keld Navntoft
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Beskæftigelsesminister Mette Frederiksens (S) hotline, der skal hjælpe virksomhederne med at skaffe medarbejdere, er udtryk for symbolpolitik. Det mener Henning Jørgensen, professor og arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet.

»Hotlinen kan have en symbolsk funktion: Se virksomheder, I skal altså også bruge jobcentrene og det beskæftigelsespolitiske system, fordi det er også til for jer,« siger Henning Jørgensen og giver udtryk for, at systemet de seneste år har fokuseret på at hjælpe de ledige.

Den nye hotline fungerer på den måde, at virksomhederne kan ringe til ét nummer og få hurtig hjælp til at finde nye medarbejdere. Hotlinen betyder, at jobcentrene inden for tre dage skal have fundet egnede kandidater blandt de arbejdsløse eller løse virksomhedens behov på anden måde.

»Mette Frederiksen forregner sig, hvis hun tror, at virksomhederne vil ringe til en central hotline, og hvis hun tror, at jobcentrene er kapable til at klare det. Det er medarbejderne på jobcentrene ikke blevet udannet til de seneste ti år, og derfor skal der efter- og videreuddannelse til, før jeg tror, at de bliver troværdige samarbejdspartnere for virksomhederne«.

Tror du, at virksomhederne vil ringe til hotlinen?

»Nej, ikke ret mange,« siger Henning Jørgensen.

Dansk Erhverv roser Mette Frederiksens initiativ, men tvivler på, om det rykker noget:

»Jeg synes, det som udgangspunkt er et udmærket initiativ. Spørgsmålet er bare, om det er noget, der rykker for alvor, fordi virksomhederne rekrutterer medarbejdere, som de plejer. Det kræver et langt sejt træk, før de begynder at tænke den her hotline ind,« siger arbejdsmarkedschef Ole Steen Olsen.