Ekspert: Metro-sag vil få konsekvenser for ministeriet

Statsretsekspert Claus Haagen Jensen kalder oplysningen om, at Transportministeriet i 2010 ikke orienterede Folketinget om døgnarbejde på metrobyggeriet for en »grim kikser«. Det kan få konsekvenser for ministeriet og måske også ministeren.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er en klar fejl, at Folketinget i 2010 ikke blev fuldt informeret om risikoen ved at investere i det 21 milliarder kroner dyre byggeri af metroens cityring.

Det forklarer Claus Haagen Jensen, professor emeritus i retsvidenskab på Aalborg Universitet, efter at Transportministeriet ifølge Politiken indrømmer, at Folketingets Finansudvalg skulle have været oplyst om de risici, Metroselskabet skrev ind i kontrakten med en option på, at hovedentreprenøren kunne arbejde i døgndrift på fire byggepladser.

Claus Haagen Jensen kalder det en »grim kikser« fra ministeriets side.

»Man skal oplyse Folketinget korrekt om det, der foregår. Det er en væsentlig fejl, at man ikke oplyser, at der er en forudsætning om, at en stor del af arbejdet skal udføres i døgndrift,« siger han.

Oplysningen om døgndriften viste sig at spille en væsentlig rolle i metrobyggeriet. Tilladelserne til at bygge i døgndrift kom nemlig ikke, hvilket har betydet en forsinkelse af byggeriet, og en ekstraregning på op mod to milliarder kroner lander til skatteyderne.

På Politikens spørgsmål om, hvorvidt Folketinget burde have været informeret om risikoen, svarer ministeriet i en mail: »Ja«.

Ministeriet tilføjer dog også, at det med den viden, der var i 2010, blev vurderet, at der ikke var knyttet nogen betydelig risiko til optionerne på døgnarbejde.

»Med den viden, vi har i dag, ville vurderingen naturligvis ikke være den samme,« skriver ministeriet og forklarer, at man dengang ikke kunne forudse, at reguleringen af byggeriet blev ændret.

Claus Haagen Jensen mener, at sagen meget vel kan få konsekvenser for ministeriet. Han bemærker samtidig, at flere sager på det seneste har vist, at fejl begået af embedsværket netop har ført til advarsler eller fyringer.

»Det kan selvfølgelig ført og fremmest få den konsekvens, at ministeriet bliver kritiseret og måske også bliver kritiseret skarpt,« siger Claus Haagen Jensen, som understreger, at det er svært at sige, om det vil føre til yderligere konsekvenser.

Men viser det sig, at en minister har været vidende om oplysningen om døgnarbejdet og ikke fortalt det videre til Folketinget, så vil sagen også kunne bide den eller de forhenværende ministre, der kan have været involveret i sagen, i bagen.

»Hvis der er en minister impliceret, så kan der selvfølgelig blive tale om, at ministeren bliver stillet over for et ministeransvar og eventuelt et retsligt ansvar,« siger Claus Haagen Jensen.

SF ønsker straks en redegørelse i sagen, mens Dansk Folkeparti, Enhedslisten og de Konservative kræver en tilbundsgående undersøgelse af årsagerne til fejlene, så der kan drages konsekvenser og placeres et ansvar.

Enhedslisten opfordrer yderligere transportminister Magnus Heunicke (S) til at skifte ud i besætningen på direktionsgangen i Metroselskabet.

Det var lørdag ikke muligt at få en kommentar fra Hans Christian Schmidt (V), der sad som transportminister, da sagen blev behandlet i 2010.