Ekspert: Konservativt og lidt kedelig

Ny Alliance præsenterede ikke kun partiets nye politik. Også logo og design er nyt, og det signalerer både det konservative og det lidt sprælske. Men det er samtidig kedeligt, mener ekspert i identitetsskabende design.

Ny Alliances logo, designet af Allan Sørensen. Fold sammen
Læs mere

Der er lidt for enhver smag. Både til den konservative og til den mere socialistiske vælger. Og nej, vi taler ikke om Ny Alliances politik. Vi taler om Ny Alliances nye logo og design, der blev præsenteret i dag.

Logoet er et resultat af en designkonkurrence, som partiet udskrev straks efter stiftelsen i maj. I går blev vinderen præsenteret - det blev den 26-årige Allan Sørensen fra Odense.

Men hvad siger eksperten? Berlingske Tidende spurgte Kim Meyer Andersen, medstifter af designervirksomheden Kontrapunkt, der i 20 år har levet af at rådgive om visuel design og brand-strategi for virksomheder, organisationer etc.

"Det er et lidt kedeligt design, som nok passer bedre til en offentlig myndighed, end til et parti," siger Kim Meyer Andersen.

Han bemærker den mørkeblå farve som signalerer konservative dyder, troværdighed og ro. På den anden side er der også lidt spræl.

"Den røde trekant, som nærmest ligner et advarselsskilt, signalerer nærmere socialisme, og så er der det lidt mærkelige Y. Det spræller lidt, men jeg tror ikke det der design holder i mange år," siger han.

Kim Meyer Andersen bemærker, at designet er meget moderigtigt, og at brugen af skrift med stor mellemrum signalerer kvalitet. Og derfor gætter han på - uden at kende ophavsmanden - at designet er lavet af een, der ved, hvad han gør.

Og det er rigtig gættet.

Allan Sørensen har nemlig i de sidste fire år løst grafiske opgaver i det odenseanske bureau Cosmographic, hvor er i lære.

Og om et par uger kan han kalde sig grafiker, hvis svendeprøven altså bliver bestået. Tidligere har han uddannet sig som webdesigner.

Om sejren i designkonkurrencen siger han, at "det er knaldgodt for mit CV" og om tankerne bag logoet siger han, at han lod sig inspirere af partiets tre frontfigurer.

"Det er selvfølgelig svært at konkretisere nytækning, samarbejde og et globalt udsyn, men jeg tror, den brede appel er betydelig, og jeg har derfor lavet et design, som både er maskulint og feminint," siger Allan Sørensen til nyalliance.dk.

2500 deltog i konkurrencen.