Ekspert kalder 1813-sammenbrud for »skandaløst«

Alle andre steder i landet kan regioner og praktiserende læger finde ud af at samarbejde. Men ikke i Region Hovedstaden, og det er skandaløst, lyder det fra professor i sundhedsøkonomi.

Det er »skandaløst«, at de praktiserende læger og Region Hovedstaden ikke har kunnet blive enige om en ny model for en akutordning.

Det mener professor i sundhedsøkonomi Jess Søgaard, efter at regionsrådet og Praktiserende Lægers Organisation (PLO) lørdag har meddelt, at fire måneders forhandlinger er endt uden en aftale.

»Jeg synes, det er skandaløst, at man tillader, at det her sker,« siger Jess Søgaard, der kalder den nuværende akutordning »dyr og dårlig«.

»Det kan desværre fortsætte i flere år, med mindre der kommer politisk pres fra Christiansborg, Sundhedsministeriet eller fra regionen selv,« siger Jess Søgaard.

Han mener, at stædighed fra begge parter er skyld i de strandede forhandlinger.

»Det er to fundamentalt forskellige måder at tænke sundhed på, der støder sammen. Region Hovedstaden siger, de har leveringspligten til de her ydelser. Derfor opsagde man for to et halvt år siden overenskomsten med de praktiserende læger om vagtlægeordningen og lavede 1813 som del af det nye akutsystem. Dermed mistede lægerne ledelsesretten, som de var vant til på vagtlægeordningen,« siger Jess Søgaard.

»For det andet satte man sygeplejersker til at varetage visiteringsfunktionerne, og hvis noget kan få læger op i det røde felt, så er det, når man tager kerneopgaver fra dem og så oven i købet giver dem til sygeplejersker,« siger professoren.

På den anden side står regionen, der ifølge Jess Søgaard er lige så stivnakket, når det gælder om at påberåbe sig den lovmæssige ledelsesret.

»Så det er gået totalt i baglås,« siger Jess Søgaard.

Akuttelefonen 1813 er blevet skældt ud for dens lange ventetider, og det problem vil formentlig bestå, selv om man ansætter flere sygeplejersker, vurderer Jess Søgaard.

»Modsat de praktiserende læger kan sygeplejerskerne ikke afslutte patienterne. Hvis patienterne insisterer på at blive henvist til en læge, så skal sygeplejersken det. Der er en lang række indbyggede modsætninger i deres arbejdsfunktion, som gør, at uanset hvor mange man ansætter, vil der blive ved med at være nogle flaskehalse. Det består dels i lange ventetider, og at de visiterer alt for mange til sygehusbehandling, og det er rigtig dyrt,« siger Jess Søgaard.

Regionsformand Sophie Hæstorp Andersen (S) siger, at hun nu vil indkalde partierne bag akuttelefon-aftalen med henblik på at »kigge på blandt andet rekruttering, arbejdsmiljø og nogle af de forslag, PLO er kommet med under forhandlingerne«.