Eftersøgning af forsvundet fly griber om sig

Området for eftersøgningen, der først dækkede havet mellem Malaysia og Vietnam, strækker sig nu fra Kuala Lumpur og til et område i Det Indiske Ocean 2.500 kilometer ud for storbyen Perth på Australiens vestkyst.

Her ses det planlagte eftersøgningsområde som Australian Maritime Safety Authority offentliggjorde 21.marts. Tidligere er havområder omkring blandt andet Malaysia og Vietnam blevet gennemsøgt af fly og skibe. Men genstande er flere gange blevet spottet i den sydlige del af Det Indiske Ocean. Senest lørdag den 22. marts. Fold sammen
Læs mere
Foto: AMSA
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Som at finde en nål i høstak, hvor markarbejderne konstant smider mere hø i bunken. Sådan må det være at finde det forsvundne fly MH370 fra Malaysia Airlines. For fire dage siden strakte eftersøgningsområdet sig over 2,24 millioner kvadratsømil, og lørdag blev området for eftersøgningen endnu en gang udvidet. Nye genstande er nemlig blevet set 2.500 kilometer sydvest for den australske storby Perth ude i Det Indiske Ocean - et af verdens mest isolerede havområder.

B.dk giver her et oprids af forløbet omkring det forsvundne fly og en eftersøgning, der dag for dag er vokset i omfang.

Flyet forsvandt den 8. marts omkring klokken 02.40 om morgenen lokal tid. I starten lød der spæde håb på Malaysia Airlines hjemmeside, som skrev, at flyet muligvis var landet i Nanming i Kina. Samme dag blev der igangsat et samarbejde med flere international redningsmyndigheder for at lokalisere flyet i Siambugten og Det Sydkinesiske Hav ud for Vietnam, hvor der var rygter om vragrester.

Rygterne viste sig desværre blot at være rygter, som der skulle komme flere af de kommende dage, hvor eftersøgningen voksede sig større i takt med med mystikken. Lørdag aften var der endnu ingen spor efter flyet. De oliepøle, som blev spottet i havet mellem Malaysia og Vietnam, stammede heller ikke fra flyet, kom det frem 10. marts. De 34 fly og 40 skibe, som deltog i eftersøgningens start, måtte søndag vende snuden hjem uden det mindste spor af den store Boeing 777-200.

Fire dage uden svar
Da fjerdedagen gryede, var det stadig uden svar på, hvad der var sket med flyet og dets 227 passagerer og 12 besætningsmedlemmer. Derfor blev eftersøgningsområdet fordoblet, og fokus blev sat ind på den vestlige del af Malaysia omkring Malakkastrædet - et af verdens mest befærdede farvande. Der florerede nemlig igen rygter om vragrester. Indtil da havde myndighederne koncentreret eftersøgningen langs strækningen over Det Sydkinesiske Hav mod Vietnam, da det var en del af flyets oprindelige rute fra Kuala Lumpur mod Beijing. Malakkastrædet ligger i den stik modsatte retning.

Ti satellitter blev stillet til rådighed af Kina, som har udstedt størstedelen af passagerernes pas. Også amerikanske satellitter rettede deres rumøjne mod havene omkring Malaysia. Billederne blev offentliggjort, så tusindvis af frivillige kunne kigge efter vragrester på internettet. Flere skibe kom til for at gennemtrawle syv områder, flyene allerede havde overfløjet og for at tjekke havet ud for det sydlige Vietnam, hvor endnu et rygte indgød falsk håb.

Den 12. marts udvidede de malaysiske og kinesiske myndigheder nok engang eftersøgningsområdet med Andamanhavet og mere af Det Indiske Ocean, hvor den amerikanske destroyer USS Kidd dagen efter blev sendt af sted for at søge efter det store fly, som ikke syntes så stort længere i forhold til vandmasserne.

Nordlig teori skudt ned

Sideløbende med området voksede, voksede også antallet af nedskudte rygter, og antallet af teorier om flyets forsvinden. Det åbnede op for endnu flere mulige ruter, men den 17. marts kunne en del af verdenskortet markeres med rødt. Kasakhstan meldte ud, at der ikke havde foregået uautoriseret flyvning i landets luftrum. En nordlig rute havde ellers været en af teorierne, som flere eksperter havde knuget sig til. Nu pegede de i stedet på, at det var mest sandsynligt, at flyet måtte befinde sig mod syd i Det Indiske Ocean. Et af klodens mindst radarvenlige områder med havdybder, der sjældent er set større og mørkere.

Antallet af lande involveret i eftersøgningen steg fra 14 til 26, kom det frem tirsdag den 18. marts. Landene omfattede blandt andet Kina, USA, Malaysia, Australien, Frankrig og Rusland, som ledte med både satellitter, skibe og fly. På et pressemøde samme dag, fortalte den malaysiske transportminister Hishammuddin Hussein, at området for eftersøgningen var på 2,24 millioner kvadratsømil - det svarer til 8,24 millioner kvadratkilometer. Til sammenligning er Europas samlede areal 10 millioner kvadratkilometer.

Eftersøgningsområdet så stort som USA

Den 18. marts blev 634 landingsbaner i Sydøstasien, hvor flyet potentielt kunne være landet, offentliggjort. Flyet kunne jo være fløjet i skjul af andre vinger eller så lavt, at det fløj under radarerne. Men heller ikke det bar frugt. Ti dage efter flyets forsvinden, var alle spor endt blindt. Eftersøgningsområdet var nu på størrelse med USA.

Torsdag den 20. marts kom der nye spor. To genstande blev spottet i Det Indiske Ocean skråt ud for Australiens vestkyst omkring 2.500 kilometer ud for Perth. Det er så langt ude, at hvert fly, der deltager i eftersøgningen, kun er i stand til at lede to timer af gangen på grund af afstanden til land. Tre fly og to skibe blev sendt af sted med det samme, efter det første militærfly havde rapporteret om nyheden.

Derudover var der 18 skibe, 29 fly og seks helikoptere i gang med at finkæmme de store områder, hvor flyet kunne være forsvundet.

Medier verden over dækker minutiøst eftersøgningen. Blandt andet har Fox News lavet en kort videooversigt over mysteriets highlights frem til torsdag, og på BBC kan man følge eftersøgningen live.

Eftersøgningen koster millioner

Også det økonomiske omfang af eftersøgningen er enorm. Indtil videre har det kostet mere end 13,5 millioner kroner at lede efter mysterie-flyet, kom det frem fredag 21. marts. Det skønner Pentagon, som har regnet sig frem til, at den amerikanske militærs søgen alene har kostet 2,5 millioner dollar - altså 13,5 millioner danske kroner. 

Men eftersøgningen fortsætter trods svimlende beløb og ligeså svimlende havområder. Det lovede Australiens vicepremierminister, Warren Tuss, på et pressemøde lørdag, hvor der igen dukkede genstande op i den sydlige del af Det Indiske Ocean. Det er endnu uvist om disse genstande, der dukkede op to uger inde i eftersøgningen, er fra det forsvundne fly.