Efterforsker af færgekatastrofe: Fortsat ingen mistænkte

Pensioneret skibsinspektør har onsdag mere end antydet, hvem han mistænker for mordbrand på Scandinavian Star.

Københavns Byret holder i dag en såkaldt indenretlig afhøring i retssal 60 med den tidligere skibsinspektør Flemming Thue Jensen(tv.). Norsk politi ønsker at få stillet ham spørgsmål om katastrofen på færgen Scandinavian Star. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

København: De norske efterforskere af dødsbranden på færgen Scandinavian Star er efter alt at dømme svære at overbevise.

Efter afhøringen af en pensioneret skibsinspektør, der hævder at kunne identificere de skyldige, fastslår politiadvokat Hanne Fauske fra Oslo Politi, at sagen fortsat er langt fra opklaret.

- Der er ingen, som konkret er mistænkt i vores efterforskning, siger hun onsdag eftermiddag foran Københavns Byret.

Sammen med en kollega fra Københavns Politi har hun netop gennemført en afhøring af den tidligere skibsinspektør Flemming Thue Jensen.

Tilbage i 1990 var han blandt de første til at undersøge den udbrændte færge, og i dag mener han at have påvist, at brandene blev påsat af besætningsmedlemmer med indgående kendskab til skibet.

Endnu er Hanne Fauske dog ikke overbevist.

- Der er oplysninger, som vi vil undersøge og forsøge at verificere. Det er ikke sådan, at hvis en person siger noget, så drager vi konklusioner ud fra det. Det må sammenholdes med øvrige oplysninger, siger hun.

En dommer i Københavns Byret valgte ud på eftermiddagen onsdag at lukke dørene til retsmødet. Derfor er det ikke klart, nøjagtig hvad Flemming Thue Jensen fortalte.

Dog erklærer den tidligere skibsinspektør, at han fortsat ikke har nævnt specifikke navne.

- Jeg fastholder, at det er norsk politi, der skal sætte navne på. Men jeg har fortalt, hvad deres positioner på skibet var, siger han. Efter eget udsagn delte han allerede tilbage i 1990 sin viden med norsk politi, men ifølge ham selv blev der ikke lyttet.

Flemming Thue Jensens overbevisning bunder i, at han i forbindelse med sin inspektion af skibet observerede et hydraulikrør, der var beskadiget.

- Der var stillet madrasser op, så ilden kunne få fat. Det var sabotage, fastslår han.

Oplysningen er central, fordi denne brand først opstod cirka 12 timer efter hovedbranden. På det tidspunkt var de overlevende passagerer evakueret, så det indsnævrer kraftigt kredsen af mistænkte.

I 2014 genoptog Oslo Politi efterforskningen af katastrofen. Blandt andet ventes den at afdække, om motivet til de påsatte brande er forsikringssvindel.

- Vi har gennemført afhøringer i fire verdensdele - i Asien, USA, Europa og Australien. Bare i Danmark er der gennemført over 20 afhøringer, siger Hanne Fauske.

Ifølge Politiken kom flere besætningsmedlemmer oprindeligt fra det amerikanske selskab SeaEscape, som fik udbetalt en forsikring på 14 millioner dollar efter brandene.

/ritzau/