Efter togkaos: Banedanmark opsiger kontrakt med entreprenør

Sporarbejdet på Fyn i Kristi himmelfartsferien og i pinsen forløb så ringe, at entreprenør får fyreseddel. Fyringen betyder tre år mere på gamle skinner.

Tog holder stille på Hovedbanegården fredag morgen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Banedanmark opsiger aftale med entreprenør Strukton Rail om sporarbejde på Fyn som konsekvens af problemer med sporarbejdet i Kristi himmelfart og pinsen.

Det oplyser Banedanmark i en pressemeddelelse.

»Det er åbenlyst for enhver, at arbejdet på Østfyn i både Kristi himmelfartsferien og i pinsen langt fra forløb, som Banedanmark havde planlagt,« siger Steen Neuchs Vedel, anlægsdirektør i Banedanmark, i pressemeddelelsen.

»Strukton Rail har ikke levet op til den kontrakt, som vi havde indgået, og det har både påvirket passagerer og godsoperatører på den danske jernbane.«

»Strukton har kontrakt på resten af sommerens sporarbejde på Fyn, men vi har ikke længere tillid til, at de kan løfte opgaven. Derfor har vi i dag har valgt at opsige samarbejdet,« siger Steen Neuchs Vedel.

Ifølge Banedanmark havde man fredag et evalueringsmøde med Strukton Rail, der har stået for udførelsen af arbejdet på Østfyn.

I forlængelse af mødet bad Banedanmark om en revideret plan fra Strukton Rail, hvor entreprenøren blev bedt om at fremvise, hvordan man ville indfri det arbejde, der er beskrevet i kontrakten.

»Banedanmark bad i fredags Strukton om en revideret plan for de udestående sporarbejder, der kunne betrygge os i, at der ikke ville opstå yderligere forsinkelser, og at alt arbejde ville blive udført.«

»Mandag morgen har vi modtaget Struktons svar, som ikke betrygger os i, at arbejdet kan udføres til den aftalte tid,« siger Steen Neuchs Vedel.

Konsekvensen af Banedanmarks fyreseddel til entreprenøren bliver, at tog på strækningen mellem Odense og Nyborg må tage tre år mere på gamle skinner.

I stedet for den planlagte totale fornyelse af strækningen skal Banedanmarks egne medarbejdere selv stå for vedligeholdelsen, så togbanen kan holde tre år mere, forklarer Steen Neuchs Vedel.

»Den store fornyelse, som vi havde regnet med, bliver erstattet af et øget vedligehold, så vi levetidsforlænger jernbanen, inden den skal fornys igen,« siger han.

»Forskellen er, at ved en fornyelse udskifter man stort set samtlige elementer på banen og opgraderer den, så den kan køre smertefrit de næste 10-15 år,« siger han.

Banedanmark vil nu revurdere de planlagte opgaver på Fyn og med egne medarbejdere sørge for en øget vedligeholdelse, så strækningen kan levetidsforlænges i cirka tre år.

Ifølge Banedanmark kommer togene til at køre efter den køreplan, der i forvejen var planlagt frem til den 7. august.

Strukton Rail ønsker ikke at udtale sig til Ritzau, men henviser til en pressemeddelelse, firmaet snarest vil sende ud.

Fakta om sporarbejdet:

* Formålet er at forny den 30 kilometer lange bane mellem Nyborg og Odense.

* Der skal udskiftes sporkasse, sporskifter, skinner, ombygges broer og laves dræn- og sikringsarbejde.

* Budgettet er på 412 millioner kroner.

* Arbejdet skulle oprindeligt være afsluttet i efteråret 2016.

* I perioden 29. april til 8. august udfører Banedanmark fornyelse af sporet mellem Nyborg og Odense. Banen fornys for at sikre et stabilt spor, der giver en mere behagelig togrejse og færre forsinkelser.

* Langeskov Station: Sideløbende med sporfornyelsen mellem Nyborg og Odense færdiggør Banedanmark stationen i Langeskov. Togene stopper ikke ved Langeskov Station fra 2. maj til 8. august.

/ritzau/