Efter nogle uger øves den unge i at bruge vækkeur

Flere får hjælp til at agere i deres eget liv - Gladsaxe Kommune giver tre eksempler på hverdagstræning af udsatte unge.

At vågne og møde til tiden er et problem for et stigende antal unge. De kommunale udgifter til botræning og socialpædagogisk støtte er steget med flere milliarder de seneste seks år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Social pædagogisk støtte gives efter serviceloven til personer med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer.

To tredjedele af dem, der modtager ydelserne, er på førtidspension, en tredjedel har også kontakt til hospitalspsykiatrien og knap syv procent har en ADHD-diagnose, viser en opgørelse fra Kommunernes Landsforening.

Botræning

Som en del af Gladsaxe Kommunes ungetilbud til unge mellem 18-30 år kan psyko socialt udfordrede unge i en periode komme og bo i en kollegielignende bolig med eget bad, fælles køkken og tilknyttede pædagoger for at lære almindelige hverdagsrutiner.

Her trænes eksempelvis morgenvækning. Forløbet starter med, at socialpædagogerne vækker den unge, og efter nogle uger øves den unge i at bruge vækkeur. Undervejs snakkes forløbet igennem, og det diskuteres, hvad der passer den enkelte unge bedst.

»I Gladsaxe Kommune fokuserer vi på, at den unge ikke i første omgang skal blive en sag i kommunen, men at de kan komme ind og få hjælp, når de er motiverede. De unge kommer typisk i botræning, fordi deres skole, jobtræning eller forældre henvender sig - typisk fordi den unge kan være på vej ud i misbrug, kriminalitet eller ikke magter sin uddannelse eller bolig,« fortæller leder af handicaprådgivningen i Gladsaxe Kommune Birgitte Hebo Schmidt.

Botræningsforløbet starter typisk på et års varighed - målet herefter er, at den unge har lært at organisere sine egne dagligdagsrutiner.

Planlægning af indkøb

Socialpædagogen kommer forbi én til flere gange om ugen for at hjælpe den unge med at finde opskrifter på forskellige madretter. Ud fra opskrifterne får den unge hjælp til at lave en indkøbsliste - ved hjælp af piktogrammer, hvis den unge ikke kan læse. Selve indkøbet trænes flere gange i nærområdet og oplevelsen tales igennem.

»Træningsforløbets længde afhænger altid af den unges kompetencer - nogle modnes rigtig hurtigt og andre skal have det gentaget og gentaget og gentaget, men målet er, at den unge selv skal prøve at handle ud fra socialpædagogens instrukser,« siger Birgitte Hebo Schmidt.

Hjælp til læsning af post

Når udsatte borgere i Gladsaxe Kommune fylder 30 år tilbydes de en voksenudredning, hvor borgeren sammen med kommunen gennemgår hverdagstemaer og herudfra kan blive bevilget støtte eksempelvis til tømme postkasse og besvare breve.

»Socialpædagogen vil i dette forløb starte med at tale med borgeren om, hvad der er svært ved at læse post - er det postkassen, vedkommende ikke kan lide at åbne, eller er det måske en angst overfor rudekuverter?,« siger Birgitte Hebo Schmidt.

Herefter hjælpes borgerne til at læse brevene og reagere på dem. Postlæsning foretages typisk i forbindelse med andre støtteaktiviteter.