Efter jobreform: Trusler og vrede på jobcenter

De mest udsatte borgere reagerer i flere tilfælde voldsomt på, at de i i forbindelse med jobreformen bliver trukket i ydelser, kan medarbejderne på jobcenter for aktivitetsparate konstatere.

Medarbejdere på jobcentret på Lærkevej i København oplever, at frustrerede borgere truer med at tage en kniv eller en pistol med, fordi de er utilfredse med sagsbehandlingen. Fredag havde facebookgruppen Jobcentrets ofre arrangeret en demo foran jobcentret, fordi de var utilfredse med fejl i sagsbehandlingen. De ansatte på Lærkevej 18 så til fra vinduerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Malene Anthony Nielsen

Konsekvenserne af regeringens jobreform gør mange modtagere af sociale ydelser så frustrerede, at de lader vrede gå ud over ansatte på jobcentrene i form af trusler og aggressioner.

Således oplever sagsbehandlerne på Københavns Kommunes center for jobindsats for omkring 14.000 aktivitetsparate over 30 år et stigende antal episoder, hvor det er nødvendigt at få hjælp fra en af centerets fire vagter, ligesom de også er udsat for flere telefoniske trusler.

Det presser medarbejderne yderligere i en forvejen presset hverdag, hvor de også må finde sig i, at frustrerede borgere filmer eller optager dem og lægger optagelserne på sociale medier, ligesom de i anonyme indlæg bliver kritiseret med navns nævnelse.

Af frygt for netop trusler eller repressalier ønsker de ansatte på centeret for jobindsats ikke at stille op til interview og foto med Berlingske, med mindre det er anonymt. Men centerchef Maria Bøje forklarer, at de typisk sårbare eller socialt udsatte borgere som oftest reagerer i afmagt over lavere ydelser og krav om aktivering.

»Reduktion i ydelserne gør folk mere desperate,« siger hun og forklarer, at vagterne »i denne periode må gribe ind i flere situationer end ellers«:

»Tit griber de ind, før en konflikt udvikler sig. Men vi har tidligere haft episoder, hvor vi meget nødigt ville have været foruden vagter«.

Hendes indtryk er, at medarbejderne for tiden modtager flere trusler telefonisk, hvor borgere »truer med at tage en kniv eller en pistol med herind«.

»Det er klart, at det gør noget ved at medarbejder at få sådan et opkald,« siger hun og understreger, at langt de fleste af borgerne tilknyttet jobcenteret ikke opfører sig truende.

Blandt de jobparate kontanthjælpsmodtagere over 30 år er der også frustrationer pga. reformen, oplyser centerchef Lise Bayer. Hun vurderer, at der cirka en gang om ugen er episoder, hvor borgere reagerer voldsomt. Så sent som i går truede en borger med at lægge optagelser af en samtale på Facebook.

Beskæftigelses- og integrationsborgmester Anna Mee Allerslev (R) understreger, at det er »vigtigt, at sikkerhedsproceduren er i orden på jobcentrene«.

»Men det er klart, vi skal helst have en service og en dialog, hvor det ikke ender i konflikt. Men når det sker, skal sikkerheden være i orden, og vi skal have helt klare arbejdsgange,« siger borgmesteren, der i et blogindlæg på b.dk opfordrer til, at »vi alle tager ansvar for at tale ordentligt«:

»Samtidig er det vigtigt, at vi uddanner vores medarbejdere til at håndtere frustrerede borgere. Det er ofte dem, der skal fortælle borgerne noget, de ikke nødvendigvis er glade for at høre.«

»Rende ham i røven«

Fredag var der demo foran jobcenteret på Lærkevej i København arrangeret af facebookgruppen Jobcentrets ofre, der føler sig dårligt behandlet i det sociale system.

En af de fremmødte var Dennis, der i dag er pensionist, men tidligere har haft sin gang på et jobcenter. Han erkender, at han selv har været så frustreret, at han har været lige ved at sige til medarbejderne, at de kunne »rende ham i røven«.

»Jeg forstår godt, at folk nogle gange koger lidt over, selvom det selvfølgelig er forkert. Men når vi ikke kan få politikerne til at lytte, hvad skal man så lige gøre,« siger Dennis, der ikke ønskede at oplyse sit efternavn.