Efter endnu en lammer til skandaleramte Skat: »Det hjælper ikke en kæft«

Inddrivelsen af gæld til det offentlige fortsætter med at volde gevaldige vanskeligheder for skattemyndighederne. Senest er det kommet frem, at gældsinddrivelsen næppe kommer til at virke i løbet af 2020.

Skat døjer pga. systemproblemer fortsat med at inddrive gæld til det offentlige. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sarah Christine Nørgaard

»Alle alarmklokker må ringe endnu en gang.«

Ifølge digitaliseringsekspert og mangeårig lektor i datalogi på Københavns Universitet Erik Frøkjær mere end bekræfter en ny rigsrevisionsberetning Skatteministeriets store problemer med et nyt system til inddrivelse af gæld.

Berlingske beskriver fredag, hvordan Rigsrevisionen tegner et billede af et forsinket nyt system til inddrivelse af gæld, PSRM.

Helt konkret kniber det med at få de systemer, der bl.a. bliver benyttet af offentlige institutioner, til at kommunikere med systemerne i skattevæsenet, der står for at inddrive gæld for disse institutioner.

En beretning, der ifølge eksperten vidner om, at det er nødvendigt med »radikale løsninger« for at rette op på problemerne med ikke at kunne inddrive gæld.

PSRM er afløser for det skandaleramte inddrivelsessystem EFI, som daværende skatteminister Karsten Lauritzen (V) valgte at droppe i 2015.

Blandt EFIs mange ulyksaligheder var bl.a., at det indkrævede gæld ulovligt og ødelagde data bag gældskrav.

»Kniven på struben«

Tidligere i år meddelte Karsten Lauritzen på baggrund af oplysninger fra Skatteministeriet, at al ny gæld til det offentlige – cirka 20 milliarder kroner om året – i løbet af 2019 ville kunne inddrives med PSRM.

»Konsekvensen af den manglende fremdrift er, at der er risiko for, at tilslutningen fortsætter langt ind i 2020, og at ministeriet dermed først vil kunne inddrive gæld for alle fordringshavere med PSRM i slutningen af 2020 eller senere,« hedder det i beretningen.

Fordringshavere er i denne sammenhæng typisk institutioner og myndigheder.

»Det her kommer efter år med kniven på struben,« siger Erik Frøkjær om den nye beretning:

»Først bryder EFI sammen, så får man syv milliarder kroner og så seks milliarder kroner til at rette op på tingene, og gud hjælpe mig, om vi ikke står her og nu med et så rudimentært skelet af et system, at det slet ikke hænger sammen.«

Ifølge Erik Frøkjær afdækker rapporten, at »systemet stadig er yderst mangelfuldt, hvad angår centrale inddrivelsesmidler«.

Dertil kommer, at eksperten er bekymret for det, han kalder »lovlighedsvurderingen« i PSRM.

»Jeg frygter, hvis det her nogensinde kommer til at fungere, at nogle af de forenklinger, der trods er lavet, måske ikke vil holde juridisk,« siger han:

»De problemer, man står over for her, er i virkeligheden analoge til situationen, et til to år før, man måtte lukke EFI. De samme problemer med at få fordringshavere ind i systemet. De samme problemer med at få kvalitet ind i et system, der kun nødtørftigt fungerede.«

Ifølge eksperten betyder det altså, at »alle alarmklokker må ringe endnu en gang«.

»EFI bryder sammen, så får man syv milliarder kroner, så seks, til at udbedre problemerne. Gud hjælpe mig, om man ikke står nu her med et rudimentært skelet af et system, der slet ikke hænger sammen,« siger han.

Uenig med Enhedslisten

Enhedslisten taler om, at vi har brug for flere årsværk til inddrivelse?

»Jeg er fuldstændig uenig med Enhedslisten og fagforeningerne i, at der skal flere folk på. Det hjælper ikke en kæft,« siger Erik Frøkjær.

Han er dog enig i, at det i sin tid var »tåbeligt« med personalereduktioner.

»Men de folk, man reducerede, var jo ikke de folk, der kæmpede med at få EFI op at køre, og det var heller ikke de folk, der kæmper med få PSRM op at køre,« siger han.

Hvad skal der til?

»Nogen helt til tops må indse, at vi nu gennem 15 år har haft et skattevæsen, der ikke er i stand til at løse den her opgave. Og sandsynligvis heller ikke vil være det de næste fem år,« siger han:

»Man er nødt til at finde forenklinger og løsninger. Det handler ikke om at ansætte en masse nye mennesker. Det handler om klare og originale ideer til forenklinger.«

Han peger, på, hvor regler og love skal forenkles, og hvor skattevæsen og gældsstyrelse »skal aflastes fra alt andet end deres egne systemer«.

På samme måde mener han, at fordringshaverne skal udstyres med beføjelser til selv at drive inkasso.

»Der er masser af radikale løsninger, man kunne kigge på,« siger han og opfordrer Folketinget til at sige, at »nu går det her ikke længere«.