E-boks skal levere Digital Post-løsning til det offentlige

Digitaliseringsstyrelsen har underskrevet en kontrakt med e-Boks A/S, om at e-Boks skal levere det offentliges løsning inden for Digital Post frem til starten af 2018.

Der bliver sendt færre breve i papirform og flere i digital form. Nu har e-Boks vundet ordren på at levere løsningen til det offentlige inden for Digital Post frem til starten af 2018 efter et offentligt udbud. Aftalen glæder direktør i Digitaliseringsstyrelsen, Lars Frelle-Petersen.

»Med den nye version af Digital Post får brugerne på en række områder en endnu mere brugervenlig løsning. Borgerne kan for eksempel automatisk få videresendt beskeder og breve modtaget i Digital Post til deres egen eller andres e-mailadresse. Og myndighederne kan bede om at få en kvittering fra borgeren om, at de har læst beskeden sendt som Digital Post. Det kan eksempelvis være hospitalet, der beder borgeren bekræfte, at de har modtaget indkaldelsen til undersøgelse,« siger han i en pressemeddelelse.

Med overgangen til en digital infrastruktur er Digital Post en central kommunikationskanal mellem myndigheder, borgere og virksomheder, og den nye kontrakt med e-Boks skal sikre, at udvekslingen af informationer de kommende år foregår brugervenligt og sikkert.

Den administrerende direktør i e-Boks A/S, Henrik Andersen, er naturligvis også glad for den nye kontrakt:

»Vi er stolte over, at vi kan fortsætte samarbejdet, ikke mindst nu hvor 4,3 millioner borgere er tilmeldt Digital Post fra det offentlige. Indgåelsen af kontrakten betyder blandt andet, at danskerne vil møde en genkendelig digital løsning, hvor de fortsat kan modtage og opbevare breve fra både offentlige og private afsendere.«

En nye version af Digital Post forventes at være klar til at blive implementeret i begyndelsen af 2016.