Dyre læger må passe 1813-telefonen

Økonomien skrider i omstridt akutordning. Region Hovedstaden kan ikke få ansat sygeplejersker nok til at tage telefonen – i stedet bruger man læger, og det udløser en ekstraudgift på 17 millioner kroner.

Region Hovedstaden bliver tvunget til at bruge læger til at håndtere de tusindvis af opkald fra akut syge borgere på akuttelefonen 1813. Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft

Mangel på sygeplejersker til at tage telefonen bidrager nu til at skabe økonomiske problemer i den omstridte 1813-akutordning i hovedstadsområdet, der også fortsat har problemer med lange ventetider på at komme igennem til en medarbejder.

Region Hovedstaden tvinges nemlig til at bruge læger til at håndtere de tusindvis af opkald fra akut syge borgere, og da lægernes timeløn er betydeligt højere end sygeplejerskernes, styrer 1813-ordningen mod et større underskud i år.

Det fremgår af en orientering til politikerne i regionen, der nu sættes under pres for enten at finde penge til at dække de store merudgifter eller skære ned andre steder på akutberedskabet, f.eks. på akutlægebilerne.

»1813 presser vores økonomi, og vi har stadig problemer med at få ventetiderne ned, hvilket skyldes problemer med at rekruttere og fastholde sygeplejerskerne. Vi har fortsat en ambition om at sikre borgerne lettere adgang til hospitaler og lægehjælp. Men der er ingen tvivl om, at det er et langt, sejt træk,« siger formanden for regionsrådet i Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen (S).

Ifølge orienteringen fra administrationen har »rekrutteringsudfordringerne« og brugen af læger – i nogle tilfælde fra vikar­bureauer – i stedet for sygeplejersker udløst en merudgift indtil videre i år på samlet 17 millioner kroner.

Vurderingen er, at man vil kunne undgå yderligere merudgifter i den resterende del af året. Men det vil kræve forskellige tiltag såsom at reducere vikardækningen på akuttelefonen samt »en midlertidig reduktion på akutlægebilerne i ydertimerne«, hedder det.

Nye opgaver er taget ind

Blandt politikere i regionen er der dog modvilje mod at lade de økonomiske udfordringer i 1813-ordningen gå ud over andre dele af akutberedskabet. Både Socialdemokraterne og Venstre er således parate til – i forbindelse med de kommende budgetforhandlinger – at finde de ekstra 17 millioner kroner til ordningen, som også har været presset af generelle sparekrav til sundhedsvæsenet i hovedstadsområdet.

Oprindelig var der ellers lagt op til, at udgifterne til 1813 ikke skulle være større end udgifterne til driften af den gamle lægevagt, som akutordningen har afløst. Men det holder altså næppe.

»Udgangspunktet var, at det nye system skulle være udgiftsneutralt i forhold til lægevagten, men vi må erkende, at det ikke kan blive helt udgiftsneutralt. Men der er også taget nye opgaver ind, for eksempel visitation til skadestuerne, og dertil kommer så problemerne med at rekruttere sygeplejersker,« siger Sophie Hæstorp Andersen.

Der mangler i øjeblikket omkring 25 procent af det normerede antal sygeplejersker, og i forsøget på at få tilknyttet flere arbejdes der blandt andet på at få indført et lønsystem, som gør det mere attraktivt at gå på vagt på helligdage.

Venstre foreslår driften af 1813 udliciteret

Blandt andre partier i Regionsrådet presses der dog også på for at få gennemført mere gennemgribende forandringer. De Konservative, som er modstander af 1813-ordningen, vil have en aftale med de praktiserende læger om at løse opgaven, sådan som det er tilfældet i de andre regioner. Venstre foreslår at udbyde en del af driften af 1813, så f.eks. et privathospital kunne stå for opgaven med at skaffe det fornødne antal sygeplejersker.

»Man bør forsøge sig med nogle andre instrumenter i stedet for at skære andre steder eller bruge en masse penge på at lade læger dække vagterne,« siger Venstres medlem af forretningsudvalget Martin Geertsen.

Ifølge den seneste opgørelse var der ca. 75.000 opkald til 1813 i august. 45 pct. blev besvaret inden for tre minutter og 80 pct. inden for ti minutter.

Det er langt fra servicemålene i regionen, som siger, at 90 pct. skal igennem inden for tre minutter, samt at alle opkald skal være besvaret inden for ti minutter.