Dyr ekstra regning truer Femern projekt

Opførelsen af Femern-broen er ikke undersøgt til bunds, og det kan resultere i en ekstra regning på mere end syv milliarder kroner.

Prisen på en fast forbindelse over Femern Bælt er meget usikker. Da transportminister Flemming Hansen (K) fredag i sidste uge forhandlede en aftale på plads med Tyskland forlød det, at prisen for broen og de danske landanlæg ville ende på 36 milliarder kroner. Men Ingeniøren skriver fredag, at broprojektet er ikke undersøgt tilstrækkeligt til at sige noget om, hvorvidt den udmeldte pris på 36 milliarder kroner holder. I aftalen mellem Danmark og Tyskland står der, at den foretrukne løsning er en skråstagsbro, men det er ikke sikkert, det kan lade sig gøre.

- Før de nødvendige undersøgelser er gennemført, kan vi ikke med sikkerhed sige, om vi ender med at lave den ene, den anden eller en tredje broløsning, siger direktør for Femern Bælt A/S, Peter Lundhus, til Ingeniøren.

Det foretrukne alternativ til skråstagsbroen, en sænketunnel, koster syv milliarder kroner mere.

/ritzau/