»Du smadrer din hjerne ved at multitaske«

Når du hopper frem og tilbage imellem sociale medier og undervisning, svækker det hukommelse og koncentrationsevne hos elever, lyder det fra forsker i IT-dannelse. Han peger på individuelle internetregler som en løsning.

»Du smadrer din hjerne ved at multitaske, og du får en kortere korttidshukommelse og bliver dårligere til at koncentrere dig,« hvis du hele tiden hopper frem og tilbage mellem din smartphone og en lærer, der underviser. Det mener forsker i IT og Læring ved Syddansk Universitet, Michael Paulsen, der har besøgt Det frie Gymnasium på dagen, hvor telefoner og internet blev taget fra dem. Fold sammen
Læs mere
Foto: Malene Anthony Nielsen

Det er ikke godt for din hjerne, når du konstant skal multitaske imellem at skrive beskeder på telefonen, følge med i matematiktimen og læse de seneste nyheder på computeren.

Det er forsker i IT og Læring på Syddansk Universitet, Michael Paulsen, der advarer eleverne om at fortsætte den tendens.

»Du smadrer din hjerne ved at multitaske og får en dårligere korttidshukommelse og koncetrationsevne, når du laver noget, der ikke ligger på rygraden,« siger han og slår fast, at ingen er gode til at multitaske.

Han peger på nye muligheder, men også nye vanskeligheder og udfordringer ved den mediesituation skolen i disse år befinder sig i.

Vi kan ikke fordybe os

Berlingske har før skrevet om gymnasieelever, der ikke længere kan læse og fordybe sig i en bog. Grunden er et mere rastløst samfund, hvor digitale medier har ændret vores hverdag og evne til at fordybe os i længere tid.

Det billede genkender Michael Paulsen og mener, at det er meget vigtigt, at vi fordyber os i noget

»Det er vigtigt i forhold til at lære ny viden og danne sig selv som menneske. For viden sætter sig bedre fast, når man fordyber sig i længere tid,« siger han.

Brug Facebook mere

Det er dog hverken et totalt forbud eller en laissez faire-holdning til mobiler og internettet, der er vejen frem, mener han. Skolerne skal derimod finde en mellemvej.

»Det er mærkeligt at åbne op for trådløst internet og sociale medier på skolen, hvis man ikke må bruge det. Derfor skal man prøve at bruge f.eks. Facebook til faglige formål. Det giver mere mening til de sociale medier og internettet, hvis man bruger det aktivt i undervisningen,« siger han.

Han mener, at lærere bør hjælpe elever med at lave en individuel plan for deres internetvaner.

»Det skal få eleverne til at kunne tackle vanskelighederne i det her nye mediemiljø både inde og ude for skolen,« siger han og fortsætter:

»En strategi kunne være, at en elev godt må spille på sin computer eller telefon, hvis eleven har forstået det klassen bliver undervist i. Men eleven skal selvfølgelig tale med de andre om, om det forstyrrer dem«.

Ekstremer er ikke vejen at gå

Michael Paulsen fortæller, at det ofte giver problemer, hvis elever kommer fra en folkeskole, hvor mobiltelefoner har været strengt forbudt og starter i et gymnasium, hvor de tillader internet og mobiltelefoner i timen.

»Hvis forbuddet virker, er undervisningen god der. Men alle andre steder, hvor forbuddet ikke gælder, har det ingen effekt. Og elever uden en internetstrategi vil ikke være rustet til at klare sig uden for den kunstige boble med forbuddet, når de starter i gymnasiet,« siger han.

Onsdag i sidste uge besøgte Michael Paulsen Det frie Gymnasium, der havde valgt at lave et såkaldt »shutdown« for mobiltelefoner og internet en hel skoledag.

Det skulle være afsæt til at diskutere, hvordan skolen i fremtiden skal håndtere internettet og smartphones i undervisningen. Michael Paulsen vil efter besøget give skolen feedback og gode råd til, hvordan skolen styrker undervisningen og gør den mere tidssvarende i denne digitale æra.

Du kan læse en reportage fra dagen her.

Og hvad kan man så bruge en dag som på Det Fri Gymnasium med »total shutdown« til?

Ikke det helt store, lyder det fra forskeren.

»Det kan sætte nogle gode tanker i gang, hvor eleverne tænker over, hvad disse forskellige medier gør ved dem og deres læring«.