DSBs nye vogne kan ikke holde varmen

Siden november har passagerne i DSBs nye dobbeltdækker-vogne på Sjælland frosset. Efter weekenden håber DSB at tø kunderne op igen.

Præsentationsfoto fra Bombardier af dobbeltdækkervognene. Fold sammen
Læs mere

Titusinder af togrejsende, der troede at de skulle skifte fra utidssvarende blå togvogne til helt nye, komfortable togvogne på Sjælland, har fået sig en kold overraskelse. De i alt 45 nye dobbeltdækker vogne, som DSB i november begyndte at modtage fra togproducenten Bombardier, har vist sig ikke at kunne holde varmen oppe på mere end 13-15 grader, fordi de gamle danske lokomotiver leverer en for svingende og utilsstrækkelig strømforsyning.

»Selv om vognene ligner dem, vi modtog for 10 år siden, er de teknisk helt anderledes«, forklarer DSBs vedligeholdelseschef Morten Jakobsen. Allerede inden leveringen blev DSB klar over, at vognene ikke ville acceptere strømforsyningen fra de gamle danske lokomotiver, der er væsentlig mere uregelmæssig end den elværksstrøm, som forsyner hovedparten af jernbanerne i det øvrige Europa, og som vognene er bygget til.

Derfor har DSB forsøgt sig med forskellige løsninger, heriblandt at begrænse opvarmningen af togvognene således, at de to etager i vognene får varme på skift med 10 minutter ad gangen. Det så ud til at løse problemet, men da DSB af miljøhensyn lukkede for varmen om natten, hvor vognene står stille, viste det sig, at den skiftevis opvarmning af de to etager var utilstrækkelig til at opvarme vognene om morgenen. I mellemtiden faldt temperaturen i Danmark, og klagerne begyndte at strømme ind til DSB både før og især efter jul. Derfor ændrer DSB nu driften således, at man kun bruger de gamle togvogne til de lange togstammer. De nye vogne kører kun i togstammer med højst fire vogne, som lokomotiverne formår at varme op.

»Det giver os nogle bindinger, men så løser vi i hvert fald kundernes problemer«, siger vedligeholdelseschefen. »Vi må sige, man ikke har gjort sig umage nok med at teste den løsning vi troede vi havde fundet. Men vi kan da glæde os over, at vi fik den kolde vinter tidligt, for så fik vi problemet konstateret inden for garantiperioden«. Efter weekenden skulle der være varme til alle. Det bliver togfabrikken Bombardiers opgave at finde en varig løsning inden næste vinter.