DSB vil i europæisk top 3 med præcise tog

Det skal være slut med at danske togpassagerer oplever at køre med forsinkede tog samtidig med, at DSB kan fremvise opgørelser, der viser, at togene har kørt til tiden.

DSB planlægger nu at indføre Europas mest avancerede og præcise målesystem for togenes rettidighed, så billedet bliver mere reelt og retvisende, end det er i dag. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det skal være slut med, at danske togpassagerer oplever at køre med forsinkede tog samtidig med, at DSB kan fremvise opgørelser, der viser, at togene har kørt til tiden.

DSB planlægger nu at indføre Europas mest avancerede og præcise målesystem for togenes rettidighed, så billedet bliver mere reelt og retvisende. Sammen med nye spor og signaler skal de nye målemetoder bringe DSB op i top 3 i Europa over præcise togselskaber. Trafikforsker mener, det er realistisk.

Som tidligere omtalt i Berlingske forlanger et bredt politisk flertal, at DSB strammer op på præcisionsopgørelserne. Og senest i 2014 forventer DSB, at det nye system kan tages i brug. Det vil via GPS-sendere registrere med sekunders nøjagtighed, hvornår et tog åbner dørene på hver eneste station på ruten - og ikke som i dag hvor tiden kun tæller fra indkørselssignalet til 43 udvalgte, større stationer.

Fremover bliver det heller ikke togene med passagerernes forsinkelser, der bliver talt sammen. Det betyder, at et forsinket myldretidstog med mange passagerer kommer til at tælle mere end et forsinket aftentog med få passagerer. Og i modsætning til i dag, hvor et tog først regnes som forsinket, hvis det er over seks minutter efter køreplanen, tæller hvert eneste sekund, som et tog ankommer senere end den annoncerede tid.

»Hidtil har vi haft fokus på antallet af forsinkede tog, og de tal er alt andet lige positive for os. Nu sætter vi kunderne i fokus, og vi vil vægte i forhold til, om togene kører i eller uden for myldretiden,« siger vicedirektør i DSB Ove Dahl Kristensen

Det nye opgørelsessystem indeholder også en anden og væsentlig indrømmelse til pendlerne. Fremover vil alle togaflysninger blive omregnet til forsinkelser, hvilket har betydning for passagerernes erstatning fra rejsetidsgarantien. Hvis der på en strækning er halvtimesdrift, og en afgang bliver aflyst, vil det tælle som en forsinkelse på 30 minutter.

Og Anne Kjellerup, der pendler mellem København og Korsør, kan kun anbefale en ny målemetode:

»I dag kan det være svært at overbevise en arbejdsgiver om, at man kommer for sent hver dag på grund af togforsinkelser, når man kan læse på DSBs hjemmeside, at togene stort set kører til tiden,« siger Anne Kjellerup, som bakkes op af Hans Nydam Buch, der pendler mellem Havdrup og København.

»DSBs statistik for tog til tiden siger i dag intet om, hvorvidt pendlerne kommer rettidigt frem,« siger han.

Plan skal halvere forsinkelserne

Ifølge vicedirektør Ove Dahl Kristensen arbejder DSB og Banedanmark også på en ny og ambitiøs plan om at halvere antallet af forsinkelser frem mod 2020. Målet er, at en gennemsnitspassager til den tid kun må blive to minutter forsinket mod fire minutter i dag. Det svarer til, at 95 procent af togene skal køre til tiden.

Det vil blive lettere at indhente forsinkelser, når der er etableret nye spor mellem København og Ringsted, Lejre og Vipperød samt Næstved og Rødby. Også nye og topmoderne signaler skal sikre en langt mere præcis togdrift end i dag.

»Vi vil op i top tre i den europæiske klasse. Det mener vi, at vi kan komme med de nye spor og signaler, som vi får af politikerne. Så er det vores opgave at kvittere for det ved at sørge for, at vores tog ikke bryder sammen, og at vi i det hele taget strammer op hele vejen rundt,« siger Ove Dahl Kristensen. Indtil 2002 scorede DSB middelkarakterer blandt udvalgte togoperatører, men så begyndte de danske skinner og sporskifter at falde fra hinanden, mens antikvariske signalanlæg satte ud.

Forsinkelser er årsag til mest irritation

DSB måtte sætte hastigheden ned, og forsinkelser opstod på stribe. Trafikforsker Alex Landex ved DTU Transport, mener ikke, at DSBs nye mål er urealistiske, når infrastrukturen er blevet genoprettet.

»Det er tiden fra før skinnenedbruddene og hastighedsnedsættelserne, som vi skal sammenligne med. Og dengang lå DSB pænt i midterfeltet. Det vil tage år at komme op igen, men den ekstra kapacitet, der opstår på de nye banestrækninger, kan man bruge til at skabe mere luft mellem togene, så det vil være muligt at indhente forsinkelser. Man vil også spare tid og få mere luft ved at benytte mere ensartet materiel,« siger Alex Landex.Der er ingen tvivl om, at flere præcise tog vil blive modtaget med kyshånd på perronerne og i kupeerne.Ifølge et rundspørge, som Berlingske Research har foretaget blandt DSBs pendlertalsmænd - og som 19 har svaret på - er togforsinkelser det, som irriterer passagererne mest blandt alle de prøvelser, de udsættes for. På andenpladsen kommer manglen på siddepladser, mens billigere pendlerkort har tredjeprioritet.

Passagererne kan allerede i dag gå ind og tjekke deres egen afgang på DSBs hjemmeside og undersøge, hvor ofte toget er forsinket, og hvordan det står til med ledige siddepladser. Desuden kan man se, om det ville være en fordel at skifte til en tidligere eller senere afgang.

Denne service er dog ikke tilgængelig på forsiden, men er gemt væk på undersiden »togenes rettidighed«. DSB overvejer at rykke selvbetjeningen frem til forsiden.