DSB: Vi vil være flinkere

DSBs medarbejdere informerer for lidt og er sure, når man sidder fast i nedbrudte tog, lyder kritikken fra Berlingske.dk’s læsere. Nu er der dømt charmekursus hos DSB.

Foto: Brian Bergmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den er gal med servicen og informationen hos DSB, hvis man spørger deltagerne i Berlingske.dk’s igangværende debat. Og lidt for langt mellem smilene hos de givetvis hårdtprøvede togførere, stewardesser og lokoførere.

”Michelsen” skriver eksempelvis:

- Og nej, en stor del af DSB's personale gør ikke alt for at få tingene løst bedst muligt. Jeg har for mange gange oplevet, at de er ligeglade, uvidende og på anden måde absolut ikke servicemindede.

Han får opbakning fra ”Mads T.”, der påpeger, at problemer kan opstå, men at information må være minimumsstandard til passagererne:

- Det er ganske gratis på en høflig måde løbende at fortælle sine kunder hvad der er årsagen til evt. problemer! Det er kun inden for de offentlige virksomheder, hvor alle idioterne åbenbart ansættes, at man ikke på en pæn og forståelig måde går i dialog med sine kunder, skriver Mads T.

Søren Flott understreger den pointe – at man nok kunne acceptere forsinkelser og nedbrud, såfremt man blev informeret om årsagen hertil:

- Forsinkelserne har været en fast bestanddel af pendlerlivet årevis, men hvorfor /&%#&%" kan DSB ikke lære sit personale at gribe mikrofonen - om ikke andet så for at sige, at de ikke ved, hvorfor vi stopper umotiveret ude midt i ingenting, kører langsomt eller er et år om at køre ind til perronen. Når personalet ikke informerer - efter højst tre minutter, tak! - er det, at frustrationerne (for mit vedkommende) opstår, skriver han.

Mentalt sporskifte
Rimeligt eller ej er DSB tilsyneladende klar over, at man har et imagemæssigt problem. I hvert fald har DSB sat et internt udviklingsarbejde, ”Sporskifte 2010”, hvor fokus blandt andet er at øge de ansattes nærvær til kunderne – og højne deres servicebevidsthed, siger underdirektør Ove Dahl Kristensen:

- Generelt er vi i gang med et stort program internt i DSB, kaldet ”Sporskifte 2010”, som bl.a. skal klæde vores medarbejdere og ledere bedre på i forhold til nærværet og servicen over for kunderne. Alle skal have inde under huden, at det er det, vi lever af, siger Ove Dahl Kristensen, underdirektør i DSB, der fortsætter:

- Vi er inde i en god gænge, hvor vi bl.a. også har indført rejsegarantiordningen. Det ændrer ikke ved, at der er her-og-nu-situationer, der er utilfredsstillende, der er stadig ting, der ikke er i orden, men det forventer vi at kunne ændre, siger Ove Dahl Kristensen, underdirektør i DSB.