DSB trækker i land på pendlergarantien

DSB slækker nu på kravene for tog til tiden, og det går bla. ud over pendlerne på Kystbanen, som får sværere ved at opnå erstatning

Det bliver sværere at få erstatning, når toget er forsinket - DSB har ændret definitionen af "forsinket". Arkivfoto fra Københavns Hovedbanegård: Jens Nørgaard Larsen Fold sammen
Læs mere

DSB slækker næste år på kravene for tog til tiden på flere sjællandske strækninger, og det betyder, at de trofaste pendlere kommer til at finde sig i et endnu større antal forsinkelser og aflysninger end i dag, før de kan opnå en lille økonomisk kompensation via rejsegarantiordningen.

Det er hovedsageligt pendlere, som kører mellem København og Helsingør, Kastrup, Kalundborg og Nykøbing Falster, som rammes af de nye regler i garantiordningen og derfor får sværere ved at opnå erstatning, når togene er stærkt forsinkede eller slet ikke kører.

F.eks. nedjusterer DSB forventningerne til antallet af rettidige tog fra 92 pct. til 91 pct. på Kystbanen på trods af, at strækningen netop er blevet renoveret.
»Vi må konstatere, at vi har været for optimistiske med rettidighedsmålene for det mest af Sjælland i forhold til, hvad vi er i stand er i stand til at køre med kapacitetsproblemer og hastighedsnedsættelser. Det betyder ikke, at vi lover at køre dårligere næste år. Men hovedoverskriften er, at rettidighedsmålene skal afspejle en troværdig varedeklaration, så kunderne ved, hvad de købet,« siger DSBs salgdirektør Bjørn Wahlsten.