DSB takker nej til politisk myldretids-løsning

Folketingets beslutning om at levere 10 fabriksnye dobbeltdækkervogne til DSB for at skaffe flere sæder i myldretiden er gået i vasken. DSBs lokomotiver har ikke kræfterne til de ekstra vogne.

Løsningen med at købe flere dobbeltdækkervogne til at løse myldretidsproblemer er gået i vasken. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I juni besluttede et bredt flertal i Folketinget at indkøbe 10 nye vogne med i alt 1.200 sæder til DSB, som skulle hjælpe på pladsmanglen i myldretiden i regionaltogene fra København, men ifølge Ingeniøren har DSB efter sigende forsøgt at få »byttet« gaven, da lokomotiverne slet ikke har kræfter nok til at trække ekstra vogne i de spidsbelastede perioder.

Flere kilder fortæller desuden til Ingeniøren, at DSB slet ikke blev inddraget i beslutningsprocessen, og man har lige siden haft svært ved at se, hvordan de nye dobbeltdækkervogne overhovedet skulle kunne fungerer i myldretidstrafikken.

Derfor har DSB - ifølge Ingeniørens kilder - forsøgt at overtale Transportministeriet til at ændre beslutningen og eventuelt frikøbe elektriske togsæt fra Skåne eller opgradere de halvfærdige IC4-tog for at imødekomme den belastede regionaltogtrafik i og omkring København.

Ifølge Ingeniøren har DSB ikke ønsket at kommentere officielt på, om man ønsker sig disse andre løsninger, mens Transportministeriets svar lyder, at man »har erfaret, at leveringstiden på nye dobbeltdækkere er så lang, at der arbejdes med alternative muligheder«.

Den politiske aftale om at levere 10 ekstra vogne til DSB blev indgået i juni af regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti.