DSB: Svensk id-kontrol kan betyde dyrere togbilletter

Hvis de svenske myndigheder opretholder det såkaldte transportøransvar i mere end en måned, kan togrejsende blive pålagt et ekstra gebyr, oplyser DSB.

Sverige indfører det såkaldte transportøransvar, og derfor skal passagerer på Øresundstoget i det nye år vise billedligitimation for at køre mod Sverige. Ved Københavns Lufthavn er der blevet bygget et hegn mellem sporene, der skal forhindre flygtninge i at stikke af fra kontrollen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Fra 4. januar skal alle togpassagerer, der krydser Øresund, skifte tog ved Københavns Lufthavn.

Det er en af konsekvenserne ved Sveriges midlertidige grænsekontrol. En anden konsekvens kan blive, at passagerer på strækningen skal betale et ekstra gebyr.

Det koster nemlig en million kroner om dagen at kontrollere passagerernes id, og hvis de svenske myndigheder beslutter at opretholde grænsekontrollen i mere end en måned, kan regningen blive sendt videre til de rejsende, fortæller DSBs trafikinformationschef, Tony Bispeskov.

»I første omgang vil det være Skånetrafiken og DSB, der afholder udgifterne, men vi vil ikke afvise, at vi på et senere tidspunkt vil indføre et gebyr over for passagererne,« siger han.

Der oprettes op imod 34 id-kontrolsluser

Den omfattende id-kontrol iværksættes, efter Sverige midt i december vedtog at indføre et såkaldt transportøransvar i forbindelse med en midlertidig grænsekontrol. Med transportøransvaret er DSB pålagt at sikre, at rejsende mod Sverige har gyldig billedlegitimation på sig.

»De svenske myndigheder har defineret, at passagerer skal vise billed-id. Det vil vi skanne og gemme, så vi kan dokumentere over for myndighederne, at de har fremvist det her id,« siger Tony Bispeskov.

Passagerer mod Sverige vil blive kontrolleret ved spor et på togstationen i lufthavnen, hvor fem kontrolområder med op til 34 såkaldte id-kontrolsluser vil blive etableret. Børn under 18 år kan dog undlade at vise id, hvis de rejser med en forælder.

Passagerer må påregne længere rejsetid

»Her i Kastrup skal man bevæge sig fra den ene perron til den anden, hvor der vil være id-kontrol. Det er et eksternt firma, der står for kontrollen og sikrer, at passagerer, der kommer igennem, har fremvist deres billed-id,« siger Tony Bispeskov.

Passagerer, der rejser den modsatte vej fra Sverige mod Danmark, slipper for at vise id.

Kontrollen betyder, at togdriften ændres, så der fra 4. januar kører tog mellem lufthavnen og Sverige hvert 20. minut. Rejsende mod Sverige må forvente en længere rejsetid på mellem 10 og 30 minutter, vurderer DSB.

»Dertil skal man påregne, at de svenske myndigheder foretager en kontrol af passagererne på Hyllie Station i Sverige, hvilket vil forsinke toget yderligere et kvarter,« siger Tony Bispeskov.

Flere må skifte tog for at komme til lufthavnen

Derudover ændres den danske togtrafik til lufthavnen. Kystbanetoget fra Nivå bliver det eneste, der kører hele vejen til lufthavnen, passagerer fra alle andre tog skal skifte tog ved Københavns Hovedbanegård.

Passagerer med kystbanetog fra Helsingør og passagerer fra Fyn, Jyllands og det øvrige Sjælland skal altså skifte til Nivå-toget ved Københavns Hovedbanegård eller tage metroen fra Nørreport

For rejsende til Bornholm bliver toget erstattet af busser, idet IC Bornholm får et særskilt id-tjek, så passagerer med bus kan fragtes direkte fra Københavns Hovedbanegård til Ystad uden stop undervejs.

Talsmand for Pendlerforeningen, Michael Randropp, roser DSB for selskabets håndtering af situationen.

»De har valgt den model, som vi har anbefalet, så det er vi rigtigt glade for. Men det bliver jo forfærdeligt at være pendler alligevel, for det bliver en markant længere rejsetid, og det bliver svært at få den kollektive trafik til at hænge sammen,« siger Michael Randropp, som advarer mod at lægge udgiften til id-kontrol over på passagererne.

»Vi står på Europas dyreste togstrækning, så at sætte priserne op vil bare betyde, at endnu flere vælger den kollektive trafik fra, og det er ikke hensigtsmæssigt. Og det, man skal tænke over, er, at hvis man så kort tid efter lukker det her (id-kontrollen, red.) ned, så har folk købt bil eller fundet alternative ruter, og så kommer de ikke tilbage. Og det vil blive dyrt på lang sigt,« siger Pendlerforeningens talsmand.

Berlingske beskrev lørdag, hvordan de første tegn på den nye id-kontrol allerede er synlige i lufthavnen, idet et to meter højt trådhegn er blevet sat op mellem togsporene på den godt 100 meter lange perron.

Hegnet skal forhindre eventuelle flygtninge og migranter i at krydse skinnerne for at omgå id-kontrollen og på den måde slippe ind i Sverige.