DSB svarer på kritikken. Igen.

Efter 24 timers debat på www.berlingske.dk ønsker DSB at udvide sit svar til kunderne.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Før offentliggørelsen af Berlingske.dk's artikel ”Ved du, hvordan man staver til DSB? R-Ø-V” i går, fik DSB lejlighed til at læse den fulde tekst igennem. Selskabet fik tillige to timer til at forfatte et svar på kritikken før offentliggørelsen.

24 timer senere ønsker DSB at svare på kritikken med en udvidet skrivelse. Den, en udtalelse fra Tony Bispeskov, DSBs Trafikinformationschef, bringes herunder:

Svaret fra DSB
"Der skal ikke herske nogen tvivl om, at DSB heller ikke er stolte over, hvordan vi håndterede situationen med det nedbrudte tog i fredags.

Vi beklager dybt over for de berørte passagerer, og der er ingen tvivl om, at vi internt hos DSB at vi vil gøre alt hvad der står i vores magt for, at det ikke sker igen.

Tre timer er helt uacceptabelt lang tid at have et tog, der ikke kan køre videre, holdende med passagerer. Vores procedure er, at et tog maksimalt må holde en time, inden vi begynder at evakuere med f.eks. busser eller et nyt køreklart tog.

Også en time er lang tid, men lykkes det at få toget i gang igen, vil den time være givet godt ud i forhold til de yderligere gener og forsinkelser, der kan komme ud af at skulle skifte til f.eks. bus. Det er en vurdering, der skal ske fra gang til gang - hver gang med fokus på passagererne, og det har desværre ikke været tilfældet i fredags."

Beslutningsgangen indskærpet
"Vi har derfor kigget beslutningsgangen fra i fredags nærmere efter i sømmene og er i gang med at indskærpe over for de berørte medarbejdere og funktioner i DSB, at denne sag ikke er håndteret godt nok, så vi kan reagere betydeligt hurtigere en anden gang.

De berørte medarbejdere troede og håbede hele tiden, at det ville lykkes at få toget i gang igen, men konsekvenserne blev alt for store for passagererne.

Togføreren og lokomotivføreren i toget er blevet sat under hårdt pres og har virkelig gjort, hvad de kunne for både at få toget i gang igen og for at informere og afbøde generne for passagererne med de forhåndenværende midler.

Der er sket flere svigt i DSB i sagen, men i sidste ende er det et svigt i driftscentralen, der leder togtrafikken og sørger for information til passagerer og ansatte. Her vil jeg gerne understrege, at vi i DSB ikke har levet op til vores ansvar. Vi er til for kunderne, og det skal vi leve op til, særligt når der opstår problemer.

Jeg vil endnu engang opfordre de berørte kunder til at henvende sig til DSB for at få refunderet deres billetter via rejsetids-garantiordningen.

Du kan vælge, om du vil have en ny billet eller om du vil have sat pengene for billetten ind på din bankkonto. På www.dsb.dk/Kundeservice/Rejsetidsgaranti kan man printe et skema ud, som skal udfyldes og sendes til DSB sammen med billetten.

Vi vil meget gerne lære af vores fejl, og her kan alle se, at passagererne har været udsat for en ubehagelig hændelse og dårlig håndtering, der ikke er rimelig."

Med venlig hilsen
Tony Bispeskov
Trafikinformationschef"