DSB-plan virkede ikke - journalist skrev fortsat kritisk

DSB-kritisk journalist skrev flere DSB-kritiske artikler, selv om DSB angiveligt betalte PR-bureauet Waterfront for at holde journalisten beskæftiget med andre opgaver.

Gennem årene har Lars Abild arbejdet for Berlingske Tidende, Dato, DR og Økonomisk Ugebrev. Her har han blandt andet skrevet om det kuldsejlede DSBFirst og de skandaleramte IC4-tog. Fold sammen
Læs mere
Foto: Allan Lundgren
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Journalisten Lars Abild blev angiveligt hyret af DSB via et PR-bureau for at lukke ned for kritiske artikler om DSB. Men den mission lykkedes ikke helt for Statsbanerne.

Lars Abild skrev sideløbende med hans tilknytning til PR-bureauet Waterfront flere kritiske historier om DSB på trods af, at han altså blev forsøgt købt til at være travlt beskæftiget med andre emner. Faktisk var han mere flittig med hensyn til DSB i årerne under Waterfront, end han efterfølgende har været.

Abild siger til bt.dk, at han ikke havde skrevet under på nogen kontrakt med Waterfront og derfor sagtens kunne arbejde ved siden af.

- Jeg var ikke interesseret i at skrive kontrakt med Waterfront, så der kom klausuler ind mod, at jeg kunne skrive kritiske artikler om DSB.

DSB betalte angiveligt fem millioner til Waterfront

Ifølge DR-magasinet 21 Søndag betalte DSB i alt fem millioner kroner til PR-bureauet Waterfront i årerne 2010 og 2011, hvoraf en række af pengene gik til at hyre Lars Abild til freelance-opgaver, så han ikke fik tid til at kulegrave DSB.

Lars Abild udtaler selv til fagbladet journalisten, at han var tilknyttet Waterfront fra november 2009 til efteråret 2011.

Men togselskabet har altså langt fra fået fuld valuta for pengene. I årerne 2010 og 2011 skrev Abild langt flere artikler, end han gjorde i 2012, hvor han ikke var tilknyttet PR-bureauet.

Af de artikler som BT har fundet, har Lars Abild i 2010 og 2011 skrevet henholdsvis fire og syv overvejende kritiske artikler om DSB, mens det blot er blevet til to i 2012.

Under tilknytningen til Waterfront har Abild skrevet i alt 12 overvejende kritiske artikler om DSB, der er bragt i Information og Økonomisk Ugebrev.

Den DSB-interesserede journalist skrev blandt andet om fiflerier hos den afgået ledelse i DSB samt, at DSB sminkede dets regnskab.

Se Lars Abilds kritiske DSB-kavalkade her:

7. december 2009 i Økonomisk Ugebrev: "DSB's internationale strategi kørt af sporet"

24. marts 2010 i Information: "Tog til tiden: DSB skiller sig af med topchefen for jernbanesikkerhed"

21. april 2010 i Information: "DSB vil have lov til at satse på udlandet"

22. november 2010 i Økonomisk Ugebrev: "DSB Sverige har flere lag sminke på regnskabet"

29. november 2010 i Økonomisk Ugebrev: "DSBFirst erkender risiko for transfer pricing"

21. marts 2011 i Økonomisk Ugebrev: "DSB-bestyrelse vasker hænder med cheffyring"

28. marts 2011 i Økonomisk Ugebrev: "Transportminister sår tvivl om KPMG's habilitet"

4. april 2011 i Økonomisk Ugebrev: "Transportminister jagter ny formand for DSB"

11. april 2011 i Økonomisk Ugebrev: "DSBFirst konkurs kan koste DSB én milliard kroner"

18. april 2011 i Økonomisk Ugebrev: "Minister afkrævede DSB svar efter ØU-afsløring"

2. maj 2011 i Økonomisk Ugebrev: "DSB-bestyrelse kæmper for at undgå ansvarssag"

20. juni 2011 i Økonomisk Ugebrev: "DSB's fyrede ledelse fiflede med milliardtilbud"

Abild stopper i efteråret 2011

26. marts 2012 i Økonomisk Ugebrev: "Minister ruller konkurrence på kystbanen tilbage"

23. april 2012 i Økonomisk Ugebrev: "DSBs ex-formand fredes i oplagt ansvarssag"