DSB luskede IC-4 tog til Sjælland

Det første af de omstridte IC4-tog er netop nu rullet ud på sin debutrejse fra Aalborg til København. DSB ville i starten hverken be - eller afkræfte afgangen

DSB gjorde ikke et stort nummer ud af indsættelsen af det forsinkede IC-4 tog på det sjællandske skinnenet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

DSB har nu sat det første IC4-tog på skinnerne til en debutrejse mellem Aalborg og København.

Toget kørte fra Aalborg klokken 8.59 og skal efter planen nå København H klokken 13.29, men DSB ville i starten hverken af- eller bekræfte, at toget havde kurs mod Sjælland.

Først over en time efter afgang kom bekræftelsen i form af en pressemeddelelse. Her hedder det bl.a.:

»Det er en milepæl, at vi nu er nået hertil, hvor vores kunder i landsdelstrafikken kan
få glæde af de nye IC4-tog. Det glæder vi os meget over,« siger DSB’s administrerende direktør, Søren Eriksen.

Fra og med i dag kører et af de to godkendte togsæt med passagerer som
henholdsvis InterCity- og InterCityLyn-tog mellem landsdelene et par gange om ugen.

Men DSB tager dog klog af skade sine forbehold.

»Det må forventes, at IC4 akkurat som IC3, Øresundstogene og andre nye tog før dem vil lide af nogle børnesygdomme, som skal justeres undervejs,« siger Søren Eriksen.

De skandaleramte tog har været stærkt forsinket fra leverandøren Ansaldobredas side. Allerede i 2000 bestilte DSB 83 togsæt fra den italienske leverandør, og efter planen skulle de første tog leveres i 2003. Men først i 2007 blev det første tog testkørt, hvorefter der opstod problemer med typegodkendelsen fra myndighedernes side.

I maj gav DSB AnsaldoBreda et ultimatum. Italienerne skal senest i maj næste år have leveret 14 enkeltkørende IC4-togsæt godkendt til landsdelsdrift samt mindst et
togsæt, der opfylder alle kontraktens krav, herunder muligheden for sammenkobling.

AnsaldoBreda skulle til august i år levere det første enkeltkørende togsæt og har
dermed levet op til første del af det stillede ultimatum.