DSB-lokomotiver bryder sammen dagligt

Ifølge DSB selv er der to-tre maskinnedbrud i den sjællandske regional-togtrafik dagligt. De oldgamle diesellokomotiver har især svært ved at trække dobbeltdækkervogne.

Foto: René Strandbygaard, DSB
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis DSBs passagerer synes, at de ofte er udsat for forsinkelser, nedbrud og andre problemer ombord på togsæt, der har et gammelt diesel-lokomotiv i front, er det ikke så mærkeligt.

Ifølge et svar fra trafikminister Lars Barfoed (K) fra november 2008, opstod der alene fra januar til slut-oktober 2008 842 materielle nedbrud på lokomotivet på i den sjællandske regionaltrafik - såvel til Kalundborg, Gedser og Rødby via Roskilde og Køge.

Det er to til tre nedbrud om dagen på lokomotiverne.

I et samråd i sommeren 2008, hvor trafikministeren stadig hed Carina Christensen (V), erkendte den daværende minister da også, at lokomotiverne er nær skrotalderen.

De gamle lokomotiver blev leveret i 1980erne og er i dag letgenkendelige på deres blå folie, ofte med DSBs hjul-med-vinger-logo i rødt.

DSB presset af leverance-svigt
Populære er de ikke, slet ikke i Københavnsområdet, hvor de forurener mere end Borgerrepræsentationen og byens borgere bryder sig om.

De skulle da også have været udfaset og erstattet med IC3-tog på de sjællandske ruter. Men eftersom DSB stadig venter på næste generation, de skandaleombruste IC4-tog, må DSB altså holde liv i de gamle, prustende maskiner.

Ifølge Berlingske Tidendes oplysninger har de udtjente Litra ME-lokomotiver svært ved at trække f.eks. de tunge dobbeltdækker-togvogne, som DSB ved årets udgang vil eje 112 eksemplarer af. Så sent som sidste år brugte DSB en halv milliard på at købe flere vogne, fordi IC4-togene er forsinkede.

Dobbeltdækkertogene kører hovedsageligt på Sjælland, men var fredag impliceret i et større nedbrud uden for Odense (læs ”Ved du, hvordan man staver til DSB? R-Ø-V”)

Kreative løsninger
Lokomotivernes prusten og kæmpen under vægten fra dobbeltdækkervognene betyder, at DSB undertiden med kort varsel tager en vogn ud af togsættet.

Passagerer med pladsbillet risikerer dermed at stå tilbage med en lang næse.

Andre gange må DSB tage meget kreative mekaniker-evner i brug for at reparere lokomotiverne. Reservedele til de ældgamle lokomotiver er nemlig, ifølge Berlingskes oplysninger, meget svære at opspore.

Berlingske Tidende har forsøgt at få tal fra DSB selv, men DSB oplyser, at de personer, der beskæftiger sig med nedbrudsstatistik er på ferie.

DSB oplyser dog, man internt i selskabet definerer det som et nedbrud, hvis toget har holdt stille mere end seks minutter. Ifølge DSB kommer lokomotiverne oftest i gang igen kort tid efter og kan køre videre ved egen kraft.

- Vi har netop afsat et betydeligt millionbeløb til en gennemgribende renovering af ME-lokomotiverne, der trækker dobbeltdækkervogne. Blandt andet skal det dieselelektriske system udskiftes, hvilket vil forbedre driften, så vi oplever færre nedbrud - også de kortvarige, siger Frank Olesen Direktør Fjern- & Regionaltog i DSB.