DSB kommer til at mangle tusindvis af pladser

Antallet af overfyldte tog vil begynde at stige fra 2016, hvis ikke det lykkes at anskaffe – købe eller leje – flere togvogne.

Efter 2016 kan det blive endnu sværere at finde en siddeplads i toget, fordi lejeaftalerne på DSBs dobbeltdækkervogne udløber. Foto: René Strandbygaard Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ifølge transportminister Magnus Heunicke (S) står de danske togpassagerer til at miste 7.000 sæder efter 2016, hvor de nuværende lejeaftaler om dobbeltdækkertogene, der bliver brugt i regionaltrafikken, begynder at udløbe. Derfor bliver pendlerne stærkt afhængig af, at de problemfyldte IC4-tog kører i større omfang end i dag.

»Det er forligspartierne ikke trygge ved, og det er jeg heller ikke,« siger Magnus Heunicke.

Forligspartierne bag aftalen om bedre og billigere kollektiv trafik afsatte i 2012 til tog. Det er de penge, der nu er i spil.

»Men nu er det ikke sådan at togmateriel bare står på lager et eller andet sted, så DSB er ved at støvsuge markedet og drøfter naturligvis også mulighederne med potentielle leverandører af togmateriel,« siger transportministeren i en skriftlig udtalelse.

Magnus Heunicke kan ikke give nærmere oplysninger om, hvilke tog der kan blive tale om, eller hvor de skal køre, da det afhænger af DSBs igangværende drøftelser med potentielle leverandører og de igangværende forhandlinger mellem Transportministeriet og DSB om nye kontrakter på togkørslen efter 2014, hvor de nuværende kontrakter udløber.

Lejeaftalerne på dobbeltdækkervognene er blevet indgået ad flere omgange, dels som erstatning for de udrangerede gamle »kreaturvogne« i regionaltrafikken, dels som erstatning for den nye kapacitet, som IC4-togene skulle have tilført DSB.