DSB: Hold øje med rejseplanen

Der er fortsat ikke klarhed over, hvorvidt DSBs tog kører mandag, fordi »ansatte i DSB« har varslet en strejke. Det vides stadig ikke, hvem der står bag den potentielle strejke.

Tog
På mandag kan morgentrafikken igen blive lammet af arbejdsnedlæggelse blandt DSB-ansatte. Foto: Kristoffer Juel Poulsen/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Det er stadig uvist for landets rejsende, om DSBs tog kører mandag. Uvisheden indtraf fredag, efter en pressemeddelelse blev udsendt. Her proklamerede »ansatte i DSB«, at togene ikke kommer til at køre som planlagt i morgen, mandag, i tidsrummet klokken 04-15.

Der er dog ikke vished om, hvem der står bag pressemeddelelsen, for hverken DSB eller fagorganisationen Dansk Jernbaneforbund, som blandt andet repræsenterer DSB’s personel, kender angiveligt noget til afsenderne.

Da Berlingske henvender sig til DSB søndag eftermiddag oplyses det, at:

»Som udgangspunkt forventer vi, at køreplanerne følges som planlagt i morgen. Vi opfordrer dog vores kunder til at holde øje med rejseplanen. Vi tager situationen alvorligt. Skulle det vise sig, at togene mod forventning ikke kører, som de skal, så kan kunder få refunderet deres billetter eller bruge dem dagen efter (tirsdag, red.)«.

Mulig strejke skyldes manglende tillidsmænd

Ifølge pressemeddelelsen, Ekstra Bladet har offentliggjort, skulle arbejdsnedlæggelsen skyldes, at der fra mandag 1. april ikke længere vil være tillidsmænd i DSB. En oplysning som baneoperatøren selv afviser korrektheden af.

Underdirektør i DSB Poul Gemzøe-Enemark fortalte i går til Berlingske, at at der allerede er en aftale mellem  Dansk Jernbaneforbund og baneoperatøren for fremtidens tillidsmands struktur.

Helt konkret indebærer den aftale, at der fremadrettet vil være 41 tillidsmænd, som er udpeget af Dansk Jernbaneforbund.

Poul Gemzøe-Enemark påpegede dog, at de ifølge aftalen skulle være udpeget inden 1. april. Ifølge underdirektøren har der dog været en forståelse for, at Dansk Jernbaneforening først skulle forhandle med organisationens lokalafdelinger.

Poul Gemzøe-Enemark fortalte, at der siden aftalens indgåelse var sendt to breve til jernbaneforbundet, som åbnede for, at de 41 tillidsrepræsentanter kunne udpeges, »indtil I (Dansk Jernbaneforbund, red.) har fået underskrevet aftalen eller meddeler os noget andet«.

Til Berlingske lød det også, at »dette med tillidsrepræsentanterne virker søgt«.

Da underdirektøren blev foreholdt spørgsmålet om, hvorvidt det er løgn, at der ikke vil være tillidsrepræsentanter var svaret, at »det er det da«.

»Vi har sort på hvidt skrevet, at vi i praksis kan følge den aftale, som vi allerede har været enige om, fordi selvfølgelig vil det være problematisk ikke at have tillidsrepræsentanter. Dansk Jernbaneforbund kan bare melde dem ind inden 1. april, og så går vi videre med den aftale, som vi begge har sagt ja til, når den bliver underskrevet.«

Forbund kender ikke til arbejdsnedlæggelse

Lørdag indkaldte DSB og Dansk Industri Dansk Jernbaneforbund til Fællesmøde i Dansk Arbejdsgiverforening. Indkaldelsen kom i kølvandet på pressemeddelelsen, som bar logoet »Fair forhold i DSB«, der er Dansk Jernbaneforbunds kampagneslogan

Dansk Jernbaneforbund oplyser på forbundets egen hjemmeside, at man »hverken har opfordret til, eller står bag ved en eventuel overenskomststridig arbejdsnedlæggelse 1. april 2019«.

Det oplyses yderligere, at Dansk Jernbaneforbund såfremt, at det er medlemmer af Dansk Jernbaneforbund, der har fremsendt pressemeddelelsen, så understreger forbundet, at der ikke må forekomme overenskomststridige arbejdsnedlæggelser, og at medlemmerne skal holde arbejdet normaliseret 1. april 2019.