DSB får Kystbanen tilbage

Efter forsinkelser og aflysninger har regeringen besluttet ikke at forlænge DSB Øresunds kørsel. Men strækningen kommer ikke i udbud. I stedet får DSB strækningen tilbage.

DSBs datterselskab, DSB Øresund, skal ikke længere være operatør på Kystbanen, men strækningen kommer heller ikke i udbud. Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) vil forhandle med DSB om at drive Kystbanen på linje med de øvrige strækninger, som DSB i dag driver. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Pendlere på Kystbanen, der har håbet på at få en anden togoperatør til at køre mere præcist og med færre aflysninger, må indstille sig på at fortsætte som kunder hos DSB.

Tirsdag besluttede regeringens økonomiudvalg, at DSBs datterselskab, DSB Øresund, ikke skal fortsætte med at køre tog. Men strækningen skal heller ikke genudbydes.

I stedet vil transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) forhandle med DSB om at drive Kystbanen på linje med de øvrige strækninger, som DSB i dag driver. Hvilket vil sige hovedparten af landets jernbanestrækninger, på nær de vestjyske baner, som Arriva driver med stor kundetilfredshed.

»At forlænge kontrakten ville være et signal om tilfredshed med den hidtil udbudte trafik. Jeg vil heller ikke genudbyde, da jeg ikke tror, der er mulighed for, at andre operatører kan drive strækningen bedre og billigere end DSB,« siger Pia Olsen Dyhr.Hun begrunder sin manglende tro på, at andre end DSB kan køre bedre og billigere med, at trafikken på Kystbanen er kompliceret, fordi den hænger sammen med driften fra Sverige. Det er ikke muligt kun at køre mellem Hovedbanegården og Helsingør, fordi der ikke er plads nok til at vende tog på hovedbanen.

Vil indbyde til nye forhandlinger

På sigt kan kystbanetogene med fordel køre til og fra sjællandske byer. Det er dog først muligt, når der frem mod 2020 bliver mulighed for elektriske tog til og fra flere sjællandske byer, mener ministeren.

»Hvis man i de mellemliggende år genudbød trafikken på Kystbanen og Øresund, ville en tilbudsgiver skulle indregne betydelige tillæg for at dække usikkerhedsfaktorerne ved den komplicerede drift,« siger hun.

Derfor vurderer ministeren det ikke for sandsynligt, at der kan opnås bedre og billigere kørsel end ved at lade DSB køre. Ministeren vil dog udarbejde en ny kontrakt, som lader DSB beholde billetindtægter og dermed har incitament til at tiltrække flere passagerer.

Oven på de seneste dages fornyede kritik af forsinkede og aflyste tog på Kystbanen har Pia Olsen Dyhr ellers erklæret, at hun var klar til at overlade kørslen til andre end den nuværende operatør. Men det betød altså ikke, at strækningen ville komme i udbud.

»Vi er optagede af, at man kan regne med toget. Udbud har vi jo prøvet, og vi vil ikke spille hasard,« siger Pia Olsen Dyhr.

Pia Olsen Dyhr vil indbyde DSB til forhandlinger om en ny, samlet kontrakt, inklusive Kystbanen, til foråret. Regeringen har ikke taget stilling til, om udbud på andre strækninger kan komme på tale, men ministeren er »optaget af rettidighed«, ligesom hun ønsker større vægt på forsinkelser, der rammer de store pendlertog med mange passagerer.

Venstres medlem af Folketingets transportudvalg, Martin Geertsen, er forbløffet over beslutningen.

»Jeg havde nogle forhåbninger til den nye transportminister, men hun er åbenbart lige så dogmatisk som den forrige,« siger han.

Kritik af manglende udbud

Geertsen kalder det »ubegribeligt«, at regeringen ikke udviser »rettidig omhu« i forhold til EU-kommissionen, der agter at presse regeringerne til mere konkurrence på jernbanerne, og han minder om, at regeringens produktivitetskommission har anslået besparelser på 800 millioner kroner ved at indføre konkurrence på jernbanerne.

»Jeg er rystet over, at man ikke sender kørslen i udbud, men giver det tilbage til nogen, der ikke har leveret det, de skulle,« siger formanden for Kystbanens pendlere, Michael Randropp.

»Det er virkeligt et stort tilbageskridt for mulighederne for at få den kørsel, pendlerne har brug for,« siger han.

Beslutningen om ikke at sende Kystbanen i udbud er åbenbart også kommet bag på ministerens eget departement. I en høringsskrivelse fra 19. november om at undtage blandt andet DSB Øresund fra den nye offentlighedslov begrunder Transportministeriet undtagelsen med, at selskabet er konkurrenceudsat.

»Selskabet er etableret med henblik på at afgive tilbud på den danske del af Øresundsudbuddet. Strækningen kommer i udbud igen, og her vil selskabet (DSB Øresund, red.) antageligvis også byde,« hedder det i skrivelsen fra Transportministeriet, der er underskrevet af chefkonsulent Carsten Marckstrøm Olesen.

Men det bliver altså ikke tilfældet i nogen nærmere fremtid.