DSB får gang i S-togene igen

Det er lykkedes DSB at få S-tog frem til Københavns Hovedbanegård efter en hel søndag, hvor alle tog stoppede i Valby i vest og Østerport i øst på grund af det voldsomme skybrud lørdag aften.

Så slemt stod det til på Flintholm Station søndag formiddag, hvor skinnerne stod fuldstændigt under vand. Foto: Christoffer Regild, Banedanmark Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er lykkedes DSB at få S-tog frem til Københavns Hovedbanegård efter en hel søndag, hvor alle tog stoppede i Valby i vest og Østerport i øst på grund af det voldsomme skybrud lørdag aften.

Søndag aften er der fortsat problemer på skinnerne, men S-togslinie B kører nu hvert 20. minut mellem Hillerød og Hellerup mod nord og mellem København og Høje Taastrup mod vest.

Linie A kører hver 20. minut mellem Dybbølsbro og Køge og mellem Svanemøllen og Farum, mens linie C kører hvert 20. minut mellem Valby og Frederikssund og mellem Hellerup og Klampenborg.

Linie F er helt og aldeles fortsat erstattet af togbusser.

DSB henviser passagerer mellem København og Hellerup til Movias busser.

Brand i IT-systemer

Banedanmark, som står for selve skinnedriften, forventer i løbet af en times tid at kunne melde ud, hvorvidt lukkede og spærrede strækninger igen kan åbnes. Det afhænger blandt andet af, om det solskinsvejr, som netop har indfundet sig over København, rent faktisk varsler, at de betragtede regnmængder, som kom omkring klokken 17.30, er endeligt forsvundet mod de svenske strande.

Vandmængderne betød oversvømmelse og brand i Banedanmarks IT-systemer, og derfor har alle højttalere på stationerne ikke kunnet give trafikinformationer, ligesom de fleste informationsskærme i hovedstadsområdet har været sat ud af drift.

Flot ser det unægteligt ud, men det er umuligt for S-togene at køre her på Svanemøllen Station. Billedet er taget søndag formiddag. Foto: Christoffer Regild, Banedanmark