DSB får bilister til at se rødt

DSBs omdømme er så dårligt, at mange bilister ikke kunne drømme om at skifte til toget.

Foto: Dennis Lehmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det kan blive en stor udfordring for DSB at lokke flere kunder ind i togene og den offentlige trafik. En undersøgelse foretaget af Berlingske Research viser, at 62 procent af bilisterne ikke kan forestille sig at stige på toget ved den nærmeste station i stedet for at tage bilen ude fra carporten.

Ifølge DSBs egne undersøgelser kæmper virksomheden med et dårligt image blandt folk, der ikke tager toget i dag. De reagerer negativt på de mange historier om mangel på siddepladser, forsinkelser og elendig økonomi. Og det er ikke alene et problem for DSB. Landets klima- og transportpolitik er i fare for at blive udvandet, fordi potentielle togpassagerer ser rødt, når de hører ordet DSB.

Flere trafikforskere bekræfter, at DSBs dårlige omdømme truer Folketingets erklærede mål om, at DSB skal bære hovedparten af trafikvæksten i de kommende år og fordoble markedsandelen fra ti til 20 procent i 2030 af hensyn til klimaet og trængselsproblemerne.

Kort: Del din DSB oplevelse

»Det dårlige image har længe været en bremse-klods for DSB. Det betyder, at det bliver svært at nå målet, når de hele tiden skal kæmpe mod deres image,« siger trafikforsker ved Roskilde Universitet Malene Freudendal-Pedersen.

Mogens Fosgerau fra DTU-Transport supplerer: »Jeg tror ikke på det. Det er svært at se, hvilke konkrete initiativer der skulle føre til en fordobling af markedsandelen,« siger han.

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) kalder DSBs dårlige image et problem for landets transportpolitik. »Noget af det er selvforskyldt, og andet bliver måske forstærket undervejs. Der er kun én ting at svare, og det er, at vi må gøre det bedre,« siger Henrik Dam Kristensen.

Hos DSB forklarer topledelsen, at der har været mange negative historier om DSB i medierne.

»Den performance vi har lavet, når det kommer til ledelse - f.eks. IC4- og DSB First-sagen - har ikke været positiv for vores image,« siger Mogens Jønck, kommerciel direktør i DSB.