DSB efter bortfald af id-kontrol: »Lige nu undgår man generne, men togene vil følge den samme køreplan«

Færre tog og længere køretid er ikke fortid, når id-kontrollen mellem Danmark og Sverige bortfalder i morgen. Men flere gener for togpassagerne forsvinder.

ID-kontrol ved toget til Sverige fra Kastrup lufthavn. Sverige indførte idag den 4. januar 2016 ID-kontrol med transportøransvar. Fold sammen
Læs mere
Foto: Emil Hougaard

Hvis du springer på toget i aften med afgang 00.01 fra Københavns Hovedbanegård mod Malmø C, bliver du blandt de første, der ikke længere skal forlade toget i Kastrup, stille dig op i kø og vise ID for at hoppe tilbage på toget - alt i mens din plads for længst kan være blevet snuppet.

»Alt det slipper man for om mindre end 24 timer. Nu bliver situationen, at man ankommer i toget og bliver siddende i toget, til det kører videre mod Sverige, når køreplanen tillader det,« siger Tony Bispeskov, informationschef i DSB.

Når datoen viser fjerde maj vil danskerne således blive fri for en af de største gener ved den id-kontrol og det transportøransvar, som Sverige indførte i januar 2016, men som den svenske regering i går besluttede at sløjfe.

I november 2015 indførte svenskerne først grænsekontrol i kølvandet på flygtninge og immigrant-krisen, og fulgte det op med krav om kontrol af id på busser, tog og færger fra Danmark til Sverige - det såkaldte transportøransvar.

Men den svenske regerings aflysning af id-kontrollen er blot første skridt af to mod en normalisering for togpassagererne. For selv om id-kontrollen altså forsvinder, har svenskerne varslet øget grænsekontrol, og DSB ved endnu ikke, hvordan den grænsekontrol vil tage sig ud.

Oplægget fra svensk side er - i modsætning til de nuværende stikprøver - løbende grænsekontrol ombord på togene. Men en konkret model er endnu ikke på plads, og det betyder, at DSB ifølge Bispeskov endnu ikke kan lave en ny køreplan, hvorfor der for nuværende hverken vil komme flere tog eller kortere transporttid til fordel for togpassagererne.

ID-kontrollen har ikke blot ramt de passagerer, der vil til Sverige, men for eksempel også kystbanependlerne nord for københavn med omlægninger i køreplaner og færre tog.

»Næste skridt bliver at lave en ny køreplan, der tager højde for id-kontrollen. I dag beregner vi opholdstid på Kastrup Station på grund af id-kontrollen, og id-kontrollen påvirker hele tognettet. En køreplan er sådan lagt, at ændrer du noget et sted, så er du nødsaget til at have resten med. Spørgsmålet er nu, hvordan den svenske grænsekontrol kommer til at være. Når det står klart, så laver vi en køreplan, der matcher den. Det kommer til på sigt at kunne afkorte rejsetiden. Lige nu undgår man generne ved at stige ind og ud, men togene vil følge den samme køreplan,« siger Tony Bispeskov og fortsætter:

»Vi er meget afhængige af, hvad der nu sker på svensk side. Vi sender togene af sted mod Sverige, og de skulle meget gerne komme tilbage som aftalt, og det er det koordinationsarbejde, der nu venter,« siger han.

DSB kan derfor ikke fortælle, hvornår køreplanen bliver normaliseret.

En anden konsekvens af id-kontrollen har været, at Intercity og lyntog har været forhindret i at køre til og fra Kastrup, da der ikke var plads til dem. Når id-kontrollen forsvinder,  vil DSB kunne sende flere tog til Kastrup. DSB vil nu se på, hvordan IC og lyntog kan komme til igen at køre til og fra Kastrup, oplyser Bispeskov.

DSB sparer cirka 35 mio. kr. årligt på aflysningen af id-kontrollen.