DSB anbefaler ny sjællandsk bane til højhastighedstog

For første gang går DSB ind for en ny jernbane mellem København og Ringsted via Køge. Og ifølge regeringens infra-strukturkommission kan projektet kun gå for langsomt. GRAFIK: Kun i Alperne kører togene langsommere

DSB åbner op for en debat om højhastighedstog over Sjælland. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Danmark bør i fremtiden kobles på det europæiske højhastighedsnet og satse på lynhurtige togforbindelser fra København til både Hamburg, Berlin, Århus og Aalborg.

Det mener DSB, der derfor for første gang anbefaler en helt ny jernbane mellem København og Ringsted via Køge, hvor togene kan drøne af sted med op til 250 kilometer i timen, i modsætning til i dag, hvor topfarten er 180 kilometer i timen på lige banestrækninger med gode skinner.

Meldingen fra DSB kommer samtidig med, at regeringens infrastrukturkommission i dag vil gå ud med en kraftig anbefaling af, at Folketinget snarest muligt vedtager et projekt for ekstra kapacitet på jernbanen mellem København og Ringsted.

En udbygning af den sjællandske flaskehalsstrækning har topprioritet hos DSB og er også en forudsætning for en ekspansiv kollektiv trafik samt flere tog til tiden. Hidtil har DSB foretrukket, at den eksisterende bane blev forsynet med ekstra spor mellem Hvidovre og Høje Taastrup, men nu har virksomheden skiftet spor.

Langt hurtigere rejsetider
»En ny bane via Køge giver langt mere kapacitet end en udbygning med et enkelt ekstra spor på den eksisterende. Det er også en fremtidssikret løsning, som giver mulighed for højhastighedsforbindelser. Og i byggeperioden vil der stort set heller ikke opstå gener for passagererne, mens der vil være alvorlige gener for togtrafikken ved en udbygningsløsning,« siger Søren Eriksen, DSBs administrerende direktør.

Med en ny bane via Køge og Femern-forbindelsen vil rejsetiden København–Berlin blive fire timer. Rejsetiden mellem København og Køge kan reduceres fra 40 til 20 minutter, og dermed vil toget være et stærkere alternativ til Køge Bugt Motorvejen.

Desuden vil en ny bane via Køge også være det første skridt på vejen til en eventuel fremtidskøreplan, hvor der kun er cirka en times rejsetid på hver af strækningerne København–Odense, Odense–Århus og Århus–Aalborg.

Søren Eriksen afviser, at en ny bane vil forringe forholdene for passagererne på Vestbanen.

»Tværtimod giver det mulighed for, at vi kan forbedre trafikken gennem Roskilde, fordi vi kan sende godstog og gennemkørende tog via nybygningsløsningen, og det giver os tilsvarende mulighed for næsten at halvere rejsetiden København–Holbæk til 35 minutter med det stykke dobbeltspor, som mangler,« siger Søren Eriksen, som hentyder til strækningen Lejre–Vipperød.

Minister er positiv
I øjeblikket arbejder Trafikstyrelsen med en miljøvurdering af både en ny bane via Køge og en udbygning med et ekstra spor mellem Hvidovre og Høje Taastrup.

Men transportminister Carina Christensen (K) forsøger nu at overtale trafikordførerne fra de andre partier til, at kun nybygningsløsningen miljøvurderes. Derfor kalder hun også DSBs sporskifte interessant.

»Meget taler til fordel for en nybygningsløsning. De hidtidige undersøgelser har vist, at den har den bedste samfundsøkonomi, og at det også er den mest fremtidssikrede løsning,« siger Carina Christensen.

I Venstre er der uenighed om, hvilken løsning der er bedst. Trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen siger, at han kun vil gå med til at droppe miljøvurderingen af et ekstra spor på den eksisterende bane, hvis der dukker nye oplysninger op.