DSB afviser at sløjfe togbøder til hjemløse

Flere hjemløse har en gæld på op mod 100.000 kroner i ubetalte togbøder til DSB, men togselskabet afviser at lave ordning, der skal give hjemløse billigere togture.

Mange hjemløse benytter S-togene som varmestue. Det vi DSB ikke betale for. Fold sammen
Læs mere
Foto: Dennis Lehmann

Selvom DSB ikke har udsigt til at få penge for de mange ubetalte kontrolafgifter, hjemløse danskere har hængende over hovedet, vil togselskabet ikke lade de hjemløse køre billigere eller sløjfe gælden, der for nogles vedkommende er på op mod 100.000 kroner.

»Vi har et princip om, at alle er velkomne, og alle behandles ens. Vores medarbejdere skal ikke til at vurdere, at nogen skal have én type afgift og nogle andre en anden type afgift. Det giver konflikter i togene, hvis man begynder at lave forskel,« siger Anette Haugaard, underdirektør for DSB Fjern- og Regionaltog.

Kristeligt Dagblad skriver onsdag, at flere hjemløse benytter S-togene som varmestuer uden at have penge til billetten, og at de derfor ender med ubetalte togbøder for tusindvis af kroner.

Landsforeningen for hjemløse, SAND, og Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn (S), foreslår at se på muligheden for at genindføre en forsøgsordning fra 2011, hvor hjemløse i tre måneder kunne rejse i zone et og to i København for 50 kroner. Men det afviser DSB:

»Ordningen virkede ikke efter hensigten. Vi havde regnet med, at de ville bruge ordningen i zone et og to, men der blev rejst mange andre steder. Så vi fik ikke mindre administration ud af det, og vi fik også flere konflikter i togene,« siger Anette Haugaard.

Adspurgt om det ikke er spildte ressourcer i administrationen at udstede kontrolafgifter, som man godt ved aldrig vil blive betalt, lyder svaret:

»Mere bøvlet er det heller ikke - og alternativet med at gøre forskel på folk i toget, det er ikke en vej, vi ønsker at gå ud ad. For hvem skal så afgøre, hvem der er hjemløse? Det er et problem, men at mene, at DSB skal løse det, det er lidt unuanceret,« siger Anette Haugaard.

Hun understreger, at DSB anerkender, at der er et problem, og at man gerne vil være en del af løsningen:

»Men vi mener, at det er en social opgave. Vi vil rigtig gerne bidrage, hvis vi kan, men vores primære opgave er at transportere folk - og behandle folk ens. Vi er altid klar til at gå i dialog, og vi vil rigtig gerne bidrage til en løsning - og gerne en, der går på tværs af den kollektive trafik og inddrager metro og bus også,« siger Anette Haugaard.