Dronningeportræt uden forvredne lemmer

Vallø Slot har store traditioner for portrætter af stedets protektorer. I går blev et nyt føjet til rækken, da et maleri i helfigur af dronning Margrethe blev afsløret under private former. Billedet er skabt af Michael Kvium - men han har ikke været helt alene om det.

Michael Kvium præsenterer sit portræt af dronning Margrethe på Vallø Slot og fortæller om processen bag maleriet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares

Endnu et portræt er blevet føjet til rækken af protektricer og protektorer for Vallø. Og endnu et portræt er lagt til den lange liste af malerier forestillende Dronningen. I går var det begge dele på én gang.

Det skete ved en lille ceremoni på Vallø Slot, der ligger syd for Køge. Vallø er ikke kun en herregård. Vallø er også et stift, der i sin tid - det var i begyndelsen af 1700-tallet - blev sat i verden for at hjælpe ugifte døtre af adelsstanden. Der bor stadigvæk stiftsfrøkener på godset, men ordet protektricer er - af dronning Ingrid - moderniseret til protektorer, og en sådan er dronning Margrethe. Derfor skulle der også skabes et portræt af hende til stedet, og det hænger nu i en stue med andre portrætter; blandt dem Preben Hornungs af dronning Ingrid.

Alsidigt talent

Dronningen er efterhånden blevet portrætteret talrige gange. Blandt andre af selvsamme Preben Hornung, af Niels Strøbek, Niels Winkel, Jørgen Boberg, Thomas Kluge, Pia Schutzmann, Henrik Have og Bjørn Nørgaard. Valget faldt denne gang på Michael Kvium, der da også er en af sin generations mest bemærkelsesværdige og alsidige billedkunstnere. Begge dele fremgår af billedet, og det alsidige i Kviums talent kommer også til udtryk i, at resultatet ikke ligner det, der sædvanligvis forbindes med et Kvium-maleri.

Se billedserie: Dronningeportrætter gennem årene

Kvium vil måske navnlig være kendt for sine billeder med uhyggelige gengivelser af underligt forvredne skikkelser med langstrakte arme og et ualmindeligt tåbeligt udtryk i ansigtet. Han har tidligere vist, at han kan male portrætter af mennesker, hvor de ikke fremtræder som idioter. Det drejer sig eksempelvis om hans portrætter af filosoffen Villy Sørensen og tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen.

I Kviums nye billede fremstår Dronningen meget værdigt, meget majestætisk stående i en park. Der er tale om et helportræt i et dansk sommerlandskab, og Dronningen synes - som i flere andre malerier af hende - at have det lille smil fremme og det glimt i øjnene, der indikerer, at hun så udmærket har gennemskuet det hele.

Portræt af kunstneren

Det er et officielt portræt, hvor Dronningen repræsenterer institutionen, embedet såvel som Vallø Stift, men der er samtidig en smuk, kollegial henvisning til den omstændighed, at Dronningen også fusker i faget, som hun selv formulerer det. I hænderne holder Dronningen en lille akvarel som et udtryk for sin dybe optagethed af at male. Og som for at tydeliggøre det er det Dronningen selv, der har malet det billede, man ser i Kviums maleri.

Det er et venligt billede, der er skabt til stedet og anledningen. Det ligger langt fra Kviums misantropiske skildringer af samtiden. Det er netop venligt, men under forarbejdet til bestillingen af billedet havde, fortalte Valløs kurator, advokat Henrik Wedell-Wedellsborg, portræteksperten Steffen Heiberg, mindet om, at blandt forudsætningerne for et godt portræt er en god kemi mellem maleren og den portrætterede. Resultatet tyder på, at det var tilfældet.