"Drengeleg" i børnehaven kan give højere karakterer

Mandlige pædagoger og "drengeleg" i børnehaven er blandt de faktorer, der kan betyde højere karakterer til drenge i folkeskolen, viser forskning.

Udendørs leg med mandlige rollemodeller i børnehaven kan betyde bedre karakterer i skolen for drenge, viser forskning. Fold sammen
Læs mere
Foto: benita marcussen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En børnehave med en stabil personalegruppe, mandlige pædagoger og pædagoger af anden etnisk baggrund end dansk. Det er alt sammen faktorer, der kan have indflydelse på, hvor godt danske børn klarer sig ti år efter - ved folkeskolens afgangsprøve i niende klasse. Det viser ny forskning fra Anvendt KommunalForskning (AKF) i samarbejde med SFI - det Nationale Forskningscenter for Velfærd, Aarhus Universitet og Maastricht Universitet.

- Det, vi har ønsket at undersøge, er, om høj kvalitet i daginstitutioner virker fremmende for børns udvikling på længere sigt. Vi finder for alle kvalitetsmål en positiv sammenhæng mellem målene, og hvordan børnene klarer sig i niende klasse, siger centerleder og seniorforsker ved SFI, Mette Gørtz, som er en af forskerne bag undersøgelsen, til Berlingske.

Og det er især drengebørn og børn af anden etnisk baggrund end dansk, der nyder godt af de stabile forhold i børnehaven, som en høj normering og lav personaleudskiftning betyder, viser undersøgelsen.

-Vi har kigget på effekter for alle børn og finder forholdsvist moderate, men dog positive effekter. For eksempel er der højere effekter for drenge og børn med anden etnisk baggrund end dansk. Også hos børn fra lavindkomstfamilier kan man spore en lidt højere effekt end for det gennemsnitlige barn, siger Mette Gørtz.

Træklatring og fodbold

De typiske "drengelege" i børnehaven kan nemlig medvirke til at drengene klarer sig bedre senere hen, lyder det.

- Der er del diskussion af, at det er vigtigt for drenge at have nogle mandlige rollemodeller, og at der bliver foretaget nogle aktiviteter, der især henvender sig til drenge. Unge friske medhjælpere, der vil klatre i træer og spille fodbold, kan have rigtig gode effekter. Det, synes vi, vores analyse bekræfter meget godt, siger Mette Gørtz.

- Det ser også især ud som om, at en stabil personalegruppe i børnehaven har betydning for børn af anden etnisk baggrund end dansk. Her kan sprogbarrieren gøre det sværere at etablere en kontakt, siger hun.

30.000 børn

Det er ved at gennemgå data om baggrund og forholdene i daginstitutioner fra omkring 30.000 danske børn fra årgang 1992, at forskerne er nået frem til deres resultater. De har kigget på resultaterne i skriftlig dansk, da disse børn gik ud af niende klasse i 2008, for at se, hvilken betydning forholdene i daginstitutionerne har haft for karaktererne.

- Vi har ønsket at se på karakterer, som alle børn får. Sproglige evner er vigtige i alle dele af arbejdsmarkedet. Der plejer at være rimelig stor sammenhæng mellem karaktererne, altså hvis man får gode karakterer i dansk, får man ofte også gode karakterer i matematik, siger Mette Gørtz.

Og undersøgelsen kan have betydning for, hvor meget fokus der bliver lagt på børnehaver som en skoleforberedende institution, lyder det.

- Undersøgelsens resultater kan bruges til i endnu højere grad at have fokus på, at daginstitutionerne har en rolle at spille i forhold til børns læring og intellektuelle udvikling. Også til i endnu højere grad at udvikle skoleparatheden. Det at have gået i en god børnehave er et godt sted at bygge videre i forhold til skolen, siger Mette Gørtz.