DR præsenterer ny strategi-plan og fyringer

Danmarks Radio har lavet en ny plan for fremtiden, som betyder forandringer i mediehuset, der skal finde 100 millioner.

Generaldirektør for DR Maria Rørbye Rønn. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Læssøe

DR har onsdag fremlagt en ny plan for, hvordan mediehusets fremtidige økonomi skal hænge sammen og hvilke områder, man fremover skal satse mere på.

Danmarks Radios nye strategiske plan koster 100 millioner kroner. Planen betyder, at 25-30 job nedlægges, og derudover fjernes 30-35 stillinger efter Publiceringsplan 2018 og andre tilpasninger.

Det skriver DR på sin hjemmeside.

DR's generaldirektør Maria Rørbye Rønn orienterer onsdag kl. 1130 de ansatte ved et stormøde i DR Byen.

- Vi gennemfører en kursændring, så befolkningen de kommende år får et DR med en endnu tydeligere public service-profil. Det skal ske gennem udvikling af nyt indhold med særligt fokus på børn og unge, kultur, nyheder og aktualitet. Samtidig sikrer vi, at DR er i takt med brugerne ved at speede den digitale omstilling op, så ikke mindst børn og unge kan opleve stærke, troværdige og uafhængige digitale public service-tilbud, siger Maria Rørbye Rønn.

Der skal laves mere nyudviklet, attraktiv dansk fiktion til de unge, og så skal P3 have styrket den journalistiske substans med dokumentarprrogrammer og »styrkede musiktilbud«, lyder det.

Der skal skrues op for dækningen af kunst- og kulturlivet, der i højere grad skal tildeles den bedste sendetid på DR1 i form af et nyt ugentligt kulturmagasin.

Nyhedsledelsen i DR skal »slankes«, og der skal fokuseres på færre daglige historier. Imens skal fagredaktioner skal styrkes med det formål at højne den journalistiske kvalitet.

Opdateres...