Dobbelt så mange klager over flyrejsen

Antallet af klager fra europæiske flypassagerer er steget til det dobbelte i løbet af et år. Det viser en ny rapport fra netværket Forbruger Europa. Og det er passagerer, der flyver med spanske eller irske flyselskaber, der tegner sig for næsten halvdelen af klagerne, beretter Forbrugerstyrelsen.

Bagage i Københavns Lufthavn. Arkivfoto: Jens Nørgaard Larsen Fold sammen
Læs mere

Nemt og billigt. Sådan er det blevet at flyve rundt i Europa inden for de senere år. En flybillet til London eller Berlin kan sagtens koste det samme som en tur med toget til den anden ende af Danmark, og det har fristet mange europæere til at tage svipture til europæiske metropoler.

Men med den øgede flytrafik er også fulgt flere klager over forsvundne kufferter, aflyste fly, og forsinkelser.

Ny rapport om flyrettigheder
En ny rapport om flypassagerers rettigheder viser, at de europæiske flypassager har fordoblet antallet af klager på et år. Klagerne er indsendt til Forbruger Europa netværket i de respektive lande, og medtager altså ikke de klager, der er sendt direkte til de pågældende flyselskaber.
Men rapporten viser ligeledes, at spanske og irske flyselskaber tegner sig for knap halvdelen af alle de europæiske klager.
Og det har betydning for danske flypassagerer, der gerne køber flyrejser hos selskaber i andre europæiske lande – bare de kan få dem billigt og stadig flyve ud fra Danmark.

Peter Fogh Knudsen er leder af Forbruger Europa i Danmark og siger: "Forbrugerne nyder godt af de billige billetter, som konkurrencen i EU har åbnet op for, og det er meget positivt. Men nogle af især de spanske og irske flyselskaber har problemer med at give forbrugerne den hjælp og de ting, de har krav på, når noget går galt undervejs. Det bør man holde sig for øje, før man takker ja til et slagtilbud".

Tredobling af klager
Peter Fogh Knudsen mener desuden, at det er et problem, at de spanske og irske myndigheder ikke har haft succes med at sætte ind over for de selskaber i deres lande, som har svært ved at overholde reglerne på markedet.

"Der er sket en tredobling af klager over flyselskaber alene fra Spanien og Irland inden for det sidste år. Så hvis de selskaber retter ind, og giver forbrugerne de rettigheder, de har krav på, vil det give markant færre utilfredse flypassagerer fremover", siger han.

Peter Fogh Knudsen vil opfordre sine irske og spanske kolleger til at presse på for at få myndighederne i Spanien og Irland til at gøre noget ved problemerne.

Desuden vil han arbejde for, at samarbejdet med de håndhævende myndigheder intensiveres, så de fortsat er klar over problemernes omfang.

FAKTABOKS
Forbruger Europa er en del af et europæisk netværk af forbrugercentre, der samarbejder på tværs af grænserne for at hjælpe forbrugere med problemer i forbindelse med køb over grænserne i EU.
Forbruger Europa er finansieret af Forbrugerstyrelsen og EU-Kommissionen.

Den nye rapport om flyrettigheder viser bl.a., at Forbruger Europa netværket i 2006 modtog 4.900 henvendelser om flypassagerers rettigheder, svarende til 14 % (Danmark 9 %) af det samlede antal henvendelser til netværket. Året før modtog man 2.700 henvendelser.

3.000 af de 4.900 henvendelser var deciderede klager over flyselskaber. Af disse vedrørte ca. 3 % danske flyselskaber. I 2005 var tallet 1 %.