Djøf vil øge tilliden til offentligt ansatte: »Vi har stadig et samfund, hvor der er for meget kontrol«

Sygeplejersker, pædagoger og andre offentligt ansatte skal fra 2025 bruge ti timer mere om måneden ansigt til ansigt med borgerne sammenlignet med i dag – og de skal have mere frihed til selv at tilrettelægge arbejdet. Det foreslår Djøf i et nyt udspil.

»Det er sjovere at gå på arbejde, når der bliver vist en tillid, og man kan få lov til at bruge sin faglighed,« siger Henning Thiesen, formand for Djøf. Arkivfoto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

De offentligt ansatte bruger for lidt tid med borgerne, for meget tid på regler og dokumentation, og de har for lidt frihed til at bruge deres faglighed.

Det mener Djøf – og det skal et nyt udspil fra organisationen til regeringen ændre på. Udspillet kommer, efter at Mette Frederiksen ved Folketingets åbning talte om regeringens nærhedsreform, som skal afbureaukratisere.

Konkret foreslår Djøf, at offentligt ansatte såsom politibetjente, pædagoger, sosu-assistenter, sygeplejersker og jurister i jobcentre fra 2025 skal bruge ti timer mere om måneden til direkte borgerkontakt.

»Vi mener, at det er vigtigt, at vi får en offentlig sektor, hvor tillid, faglighed og arbejdsglæde fylder mere, end det gør i dag,« siger Henning Thiesen, formand Djøf. Foto: Michael Daugaard Fold sammen
Læs mere

»Skiftende regeringer i næsten 100 år har forsøgt sig med afbureaukratisering og regelforenkling, og meget af det er sikkert også lykkedes. Men vi har stadig et samfund, hvor der er for meget kontrol, for mange skemaer og for meget tilsyn med offentligt ansatte. Så vi foreslår det, fordi der er behov for det,« siger han:

»Vi håber, at forslaget er så konkret, at alle i det danske samfund kan samle sig om det. Ti timer om måneden, flyttet fra andet arbejde over til arbejde, der indebærer borgerkontakt, er noget, alle kan forstå,« siger han.

For borgerne vil det betyde, at de får mere for deres skattepenge, mener Henning Thiesen.

»Borgerne vil få yderligere kontakt med sygeplejersken på hospitalet, pædagogen i børnehaven og politibetjenten. Det vil give mere værdi for borgerne på alle de områder, hvis vi lykkes med at komme igennem med det,« siger han.

Mere tillid til de ansatte

Derudover foreslår Djøf, at der skal være mere tillid til de enkelte ansatte, så der er større mulighed for, at de kan bruge deres faglighed i samspil med borgerne. Det skal mindske kontrollen og øge tilliden til de offentligt ansatte, mener Henning Thiesen.

»Vi mener, at det er vigtigt, at vi får en offentlig sektor, hvor tillid, faglighed og arbejdsglæde fylder mere, end det gør i dag. Det er sjovere at gå på arbejde, når der bliver vist en tillid, og man kan få lov til at bruge sin faglighed,« siger han.

Henning Thiesen, formand for Djøf

»Det her er ikke yderligere bureaukrati, det er det modsatte.«


Du siger, at medarbejdere skal vises mere tillid. Kan man ikke argumentere for, at hvis man indfører forslaget om ti timer mere borgerkontakt, er det endnu en regel, der sætter en begrænsning for, hvad medarbejderne skal?

»Det er det, der ikke må ske. Det her er ikke yderligere bureaukrati, det er det modsatte. Det er et forsøg på at modvirke det dårligere bureaukrati. I Djøf er vi stor tilhænger af det gode bureaukrati, der sikrer borgernes rettigheder, forhindrer, at man kan snyde med offentlige midler og så videre. Men der er jo også noget bureaukrati, som ikke fører så meget mere værdi med sig, og det er det, vi skal mindske,« siger han og understreger, at det er en »meget vanskelig øvelse«.

I Djøf har de ikke konkrete forslag til, hvilke arbejdsopgaver de offentligt ansatte skal nedprioritere for at få mere tid til borgerne.

»Vi postulerer ikke, at det er let. Det er også derfor, vi ikke kan se løsningerne for os i dag. Vi er nødt til inden for de enkelte velfærdsområder at få nedsat det, vi kalder nærhedspartnerskaber, hvor mennesker, der arbejder med området, de forskellige fagministerier, universiteter, tænketanke, faglige organisationer, og alle, der har en andel i det her, deltager i partnerskaber for at få tænkt det her igennem,« siger Henning Thiesen.