Ditte tvunget til absurd uddannelse: Biolog med speciale i teatervidenskab

Der gik et år på teatervidenskab, før Ditte Staffeldt fandt ud af, at hun ville læse biologi. Nu tvinges hun til merit med den nye fremdriftsreform.

Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Bojesen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Biologi og teatervidenskab lyder umiddelbart ikke som en oplagt studiekombination, men det er nu virkeligheden for Ditte Staffeldt, der er studerende på Københavns Universitet.

Ditte Staffeldt læste først et års teatervidenskab, men besluttede sig efterfølgende for at skifte til biologi. Kort efter, hun var startet på sit nye fag, fik den studerende sig noget af et chok, da hun fik teatervidenskab som tvangsmerit. Det skriver Universitetsavisen.

Med den nye fremdriftsreform, der trådte i kraft juli sidste år, er det nu blevet lovpligtigt at søge merit. Det betyder, at alle dem, der på ingen måde ønsker at skulle implementere en fravalgt uddannelse på deres nye studie alligevel er tvunget til det. Det er også derfor den nye ordning kaldes tvangsmerit blandt studerende.

For Ditte Staffeldt betyder det, at hun mod sin vilje har fået merit for et års studier på teatervidenskab svarende til en tredjedel af bacheloruddannelsen på Biologi.

»Jeg bliver biolog med speciale i teatervidenskab, og hvad kan jeg så lige bruge det til? Jeg er ikke begyndt på min uddannelse for at slippe for at lære noget, men fordi jeg synes, det er spændende, og vil tilegne mig så megen viden som muligt om mit fag. Nu får jeg mindre viden om Biologi end mine medstuderende og kan skrive færre relevante fag på mit CV,« siger hun til Universitetsavisen.

Ifølge Ditte Staffeldt er det mest groteske ved hendes absurde uddannelse, at tvangsmeritten ikke gør, at hun bliver hrutigere færdigt med studierne, end hun ellers var blevet.

»Jeg har snakket med en studievejleder, men ingen ved præcist, hvordan det skal foregå. Jeg får sandsynligvis et undervisningsfrit hul på tredje år, hvor jeg skal sidde og vente, men jeg kan ikke få svar på, om jeg kan få SU imens. Det giver virkelig ingen mening,« fortæller hun.

Universitetsavisen har kontaktet Uddannelses- og Forskningsminister Sofie Carsten Nielsen (R) for at høre, hvad hun vil gøre ved problemerne.

»Der vil opstå udfordringer med reformen – og som med alle andre problemer og udfordringer – skal de løses på forskellig vis. Det forventer jeg, at uddannelserne er villige og kreative i forhold til. Jeg har til gengæld sagt, at jeg vil sætte mig ned sammen med uddannelserne og tale reformen igennem. Men selvfølgelig først når den har virket et stykke tid, og vi har reelle erfaringer med, hvordan den virker. Løsningen bliver ikke at droppe reformen,« svarer ministeren i et skriftligt svar.